To tylko jedna z 18 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRZEKŁADNIE ŁAŃCUCHOWE Przekładnia łańcuchowa składa się z kół uzębionych opasanych cięgnem w postaci Łańcucha. Są one stosowane w urządzeniach gdy odległość osi kół jest znaczna ( nawet do 8m ). ZALETY: – praca bez poślizgu z zachowaniem stałego średniego przełożenia, – mniej obciąża wały niż przekładnia pasowa, – odporna na działanie wilgoci, zanieczyszczeń i zmian temperatury, – możliwe jest przenoszenie napędu na kilka odbiorników. WADY: WADY – nierównomierność ruchu spowodowaną osiadaniem łańcucha na wieloboku kół, – głośna praca, – wyciąganie się łańcucha i zła współpraca wyciągniętego łańcucha z kołami, – konieczność smarowania ze względu na poprawną pracę przegubów łańcucha, – wykluczona możliwość cyklicznych zmian kierunku ruchu ze względu na szar- pnięcia przy napinaniu lużnego cięgna, – nie zabezpiecza innych mechanizmów przed przeciążeniem. W porównaniu z przekładnią pasową przekładnia łańcuchowa nie wymaga znacznego napięcia wstępnego. Dla dobrego układania się łańcucha na kołach wymagany jest zwis wynoszący ( 0,01 0,02 ) a. Duży wpływ na dobre wychodzenie łańcucha z zazębienia ma wpływ kąt nachylenia płaszczyzny osi kół do poziomu z lużnym cięgnem na dole przekładni. ÷ Regulację zwisu łańcucha uzyskuje się przez przesuwanie jednego z kół lub zastosowanie rolki napinającej (gładkiej lub uzębionej).Przełożenie przekładni na ogół nie przekracza 6, wyjątkowo dla wolnobieżnych można przyjąć do 12 . Nierównomierność biegu łańcucha Przyczyną nierównomierności ruchu jest osiadanie łańcucha na wieloboku. Ogniwo łańcucha przemieszczając się z położenia „a – b” do położenia „a’ – b’” osiada na boku wielokąta. Cięgno zmienia wówczas swoje położenie o wartość „ w”. W wyniku tej cyklicznej zmiany położenia cięgna występują zmiany prędkości i występują przyspieszenia. Chwilowa prędkość v’ przegubu ciągnącego na kole napędzającym wynikająca z rzutu prędkości obwodowej na kierunek cięgna wynosi 1 1 1 ' cos 2 ϕ ω d v = = const – prędkość kątowa koła napędzającego, d 1 – średnica podziałowa (skuteczna) koła napędzającego, – kąt określający chwilowe położenie przegubu łańcucha na kole napędzającym 1 ω 1 ϕ 1 0 1 1 180 0 z = ≤ ≤ δ ϕ Zatem Rzut prędkości na kierunek cięgna określa chwilowa prędkość kątowa koła napędza- nego stąd 1 1 1 ' min 1
(…)
… (odległość osi przegubu do osi koła)
dω b
[1/s2] – przyspieszenie kątowe koła napędzanego
dt
Ga [N s2/m] – masa cięgna napędowego (Ga = q ma t)
dv [m/s2] – przyspieszenie cięgna napędowego
dt
x =0,5 ÷ 0,75 – współczynnik uwzględniający podatność cięgna napędowego
q [N/mb] – ciężar jednostkowy łańcucha
t [m] – podziałka łańcucha
ma – liczba ogniw w cięgnie napędowym
λ – współczynnik zależny od zb – liczby…
… napędowe mogą być jedno lub wielorzędowe.
Przykład łańcucha rolkowego dwurzędowego.
Materiały na elementy łańcucha:
Płytki – stale konstrukcyjne 55, 65 lub stopowe 40H, 45H, 35HM hartowane
i odpuszczane do 38 ÷ 49HRC,
Sworznie – stale do nawęglania 10, 15 lub stopowe 15H, 15HM utwardzane do
52 ÷ 62HRC,
Tulejki i rolki – stale do nawęglania 10, 15 nawęglane i hartowane do 48 ÷ 60HRC
Przy obliczaniu przekładni łańcuchowych należy uwzględniać odpowiedni
współczynnik bezpieczeństwa w stosunku do siły zrywającej łańcuch zamieszczonej przy charakterystykach łańcuchów.
Ponieważ jest to część handlowa należy stosować się do odpowiednich
zaleceń z norm i katalogów producentów.
Łańcuchy drabinkowe
Łańcuchy sworzniowe
Nie znajdują obecnie zastosowania ze
względu na małą trwałość spowodowaną
zużywaniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)