Przedstawiciele doktryn politycznych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 686
Wyświetleń: 4627
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedstawiciele doktryn politycznych - strona 1 Przedstawiciele doktryn politycznych - strona 2 Przedstawiciele doktryn politycznych - strona 3

Fragment notatki:



Najstarszy sofista, państwo i społeczeństwo nie są tworami odwiecznymi, ale odpowiedzią na potrzeby egzystencjonalne, człowiek okiełznał chęć krzywdzenia, zawarł niepisane porozumienie, ma w swej naturze jeszcze poczucie wstydu i prawa, ale dla utrzymania trwałego ładu są jeszcze konieczne cnoty: sprawiedliwości, rozsądku i pobożności, najlepsza jest demokracja, bo odpowiada wzajemnej równości i pozwala ujawniać akceptację dla poszczególnych norm i zasad.

Teoretyk państwa absolutnego, autor „Lewiatana”, źródłem jest dla niego człowiek, kierowany egoizmem i instynktem samozachowawczym, w stanie natury widział wojnę wszystkich ze wszystkimi, instynkt pchnął człowieka do rezygnacji z wolności i stworzenie „sztucznego człowieka” Lewiatana, który stanie na straży jego bezpieczeństwa, umowy nie można renegocjować, suweren jest w swych prawach nieograniczony, a posłuszeństwo można mu wypowiedzieć dopiero, gdy nie radzi sobie z zapewnieniem bezpieczeństwa, prawo to dwa połączone systemy norm, prawo natury zmienia się w pozytywne decyzją suwerena

Koncepcja równowagi własności i władzy, świat na podobieństwo organizmu, człowiek elementem przyrody, ma świadomość egzystencji, społeczeństwo jest pierwotne wobec jego woli, poza wspólnotą człowiek nie istnieje, władza z natury, albo de iure (z rozumu) albo de facto (z siły), autorytet bogactwa duchowego i imperium bogactwa materialnego, zależność między rozkładem własności a władzą (bez ¾ własności władza upadnie jako sprzeczna z naturą), pomysł na racjonalną republikę: lud (odpowiedni dochód), szczególna rola gentry, najwyższy parlament (zgromadzenie i Akademia Prowostów)

Nazwisko i imię:
Żył w latach:
Skrócona charakterystyka:
Urnammu
-2112
-2095
Sumer, twórca najstarszego kodeksu praw, kompilacja kazuistycznych reguł z różnych dziedzin, system stosowania kary grzywny jako podstawowy u poddanych
Hammurabi
-1728
-1750
Twórca kodeksu, przepisy uporządkowane, lecz bez rozróżniania sfer prawnych, charakterystyczna kara talionu, kary odzwierciedlające, wprowadził 3 kategorie obywateli i uzależniał od przynależności postępowanie
Konfucjusz (Kongzi, tzn. Mistrz Kong)
-551
-479
Nauczyciel starożytnej klasyki, chciał moralności we władzy politycznej, rządów cnoty zamiast siły, reformy społecznej na tradycyjnych wzorach, doskonalenie osobowości doprowadzi do powszechnego, niezbędna jest naprawa nazw, każda nazwa implikuje odpowiedzialność i obowiązki
Heraklit z Efezu
-540
-480
Twórca koncepcji wariabilizmu (wszystko jest zmienne, naprawdę istnieje tylko zmiana), ogień (Logos) pierwotnym składnikiem materii, podstawą, naturą świata, różni ludzie różny udział w Rozumie powszechnym, stąd elitarystyczna koncepcja społeczeństwa i koegzystencja dwóch moralności, prawo suwerenem do kierowania tłumem (pisane przez Mędrców)
Sofokles
-496
-406
Doktryna z jego tragedii („Antygona”, „Edyp”, „Elektra”), skupił się na człowieku, człowiek jest silny, posiada wolną wolę, ale życiem człowieka rządzi Bóg, kierując ludzkim losem, zakłócenie właściwego porządku pociąga za sobą karę boską, oprócz praw stanowionych boskie lub natury, wyższe od ludzkich, powszechnie znane
Protagoras z Abdery
-485
-411
Najstarszy sofista, państwo i społeczeństwo nie są tworami odwiecznymi, ale odpowiedzią na potrzeby egzystencjonalne, człowiek okiełznał chęć krzywdzenia, zawarł niepisane porozumienie, ma w swej naturze jeszcze poczucie wstydu i prawa, ale dla utrzymania trwałego ładu są jeszcze konieczne cnoty: sprawiedliwości, rozsądku i ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz