To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
W odniesieniu do majątku państwa możliwość wydzielenia majątku który leży do Skarbu Państwa i państwowych osób państwa. Inne części majątku są wydzielane w zarząd innym państwowym osobom prawnym (np. spółkom skarbu państwa, jednostkom badawczym, funduszom celowym) Najważniejszą rolę w zarządzaniu ma Minister Skarbu Państwa, w odniesieniu do majątku publicznego. Regulacja prawna publicznej działalności gospodarczej Przedsiębiorca publiczny - podmiot na który Skarb Państw ma decydujący wpływ. Co znaczy mieć duży wpływ:
→ w kapitale przedsiębiorcy SP ma 50% udziału
→ poza kapitałem SP, względnie jednostki komunalne, kiedy mają więcej niż 50% głosów, kiedy SP ma możliwość mianowania ponad połowy członków tego przedsiębiorcy (rady nadzorczej i tym podobne), ma pośrednio możliwość decydowania w jakim kierunku przedsiębiorstwo to będzie prowadzone.
Dzięki czemu utrzymuje się charakter publiczny przedsiębiorstwa (ustawa o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy przedsiębiorcami publicznymi a organami publicznymi)
Bardzo często przedsiębiorcy publiczni funkcjonują w oparciu o monopol.
Monopol - wyłączność produkcji bądź sprzedaży towarów i usług. Rodzaje monopolu:
monopol prawny - zastrzeżenie dla PAŃSTWA wyłączności, wynika wprost z regulacji prawnej
monopol naturalny - wyłączność wynika z charakteru działalności objętej takim monopolem, występuje w sytuacjach w których nie jest możliwe konkurowanie ze sobą większej ilości przedsiębiorców. np. ma to związek z wysokimi kosztami inwestycyjnymi, np. transport kolejowy.
1.Państwo przejęło obowiązek tworzenia infrastruktur.
Próbuje się (UE) wprowadzić elementy konkurencji nawet w tych sektorach, w których występuje monopol naturalny
rozbicie monopolu polega na przyznaniu praw specjalnych bądź wyłącznych przedsiębiorcom innym niż publicznym. Można rozbić monopol poprze udzielenie różnym podmiotom praw specjalnych, polegających na tym, że SP dzieli się monopolem, udzielając możliwości funkcjonowania w tych dziedzinach monopolem objętych, np. może poczynić koncesję.
Podmioty działające w sferach objętych monopolem naturalnym, żeby można było mówić o namiastce konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami prywatnymi a publicznymi, ustawodawca zrezygnował się na pełną kontrolę pewnego rodzaju korzyści. Państwo chce mieć kontrolę nad tym jak te korzyści są wykorzystywane przez podmioty (np. dotacje, obniżenie opłat na koncesję, pożyczki na rzecz przedsiębiorców publicznych, umorzeniu podatku)
Wkraczamy w zasady konkurencji. Obok monopolu naturalnego, zwykle są takie dziedziny które nie są na tyle rentowne, aby podjął się tej działalności podjął się sektor prywatny, więc względnie SP podejmują się tej działalności, korzystają z dopłat i reszty korzyści.
(…)
… w ogólnych dziedzinach gospodarczych, usług użyteczności publicznej, przedsiębiorca publiczny nie jest w stanie sprostać konkurencji, obowiązek działania w sferach, które nie są konkurencyjne. Zasada subsydiarności w pierwszej kolejności nakłada na JST.
Państwo i samorzady wkraczają w działalność gospodarczą, zakreślając coraz szersze kręgi działalności. Pojawiają się tendencje do tego by prywatyzować…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)