Protokół dyplomatyczny i etykieta w biznesie- wykład 1

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1246
Wyświetleń: 2443
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Protokół dyplomatyczny i etykieta w biznesie- wykład 1 - strona 1 Protokół dyplomatyczny i etykieta w biznesie- wykład 1 - strona 2 Protokół dyplomatyczny i etykieta w biznesie- wykład 1 - strona 3

Fragment notatki:

Protokół dyplomatyczny i etykieta w biznesie
Prof. UE dr hab. Grzegorz Maciejewski
Wykład 1
Dyplomacja i jej funkcje.
Termin dyplomacja wywodzi sie od greckiego wyrazu diploma, oznaczającego arkusz złożony na pol, na którym wypisywano treść zawartej umowy.
Terminy: dyplomacja, korpus dyplomatyczny rozumiane w obecnym znaczeniu pojawiły się sie w 2 pol. XVIII wieku, a do powszechnego użycia weszły na początku wieku XIX.
Dyplomacja to działalność organów państwowych realizujących politykę zagraniczna państwa, zarówno w dwustronnych stosunkach z innymi państwami, jak i rożnego typu wielostronnych konferencjach międzynarodowych i w ramach międzynarodowych organizacji.
Termin dyplomacja oznacza tez specyficzne metody prowadzenia tej dzilalnosci, a także ogol osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie zagranicznej państwa.
Dyplomacja = jest narzędziem polityki zagranicznej państwa i śluzy rozwiązywaniu problemów występujących w stosunkach z innymi państwami lub grupami za pomocą:
1. Rozmow,
2. Rokowan,
3. Korespondencji,
4. Zawierania umow.
Dyplomacja w Polsce.
W Polsce wszystkie problemy miedynarodowe rozwiązywano starym sposobem - wysyłając w miarę potrzeby poselstwa. Zbudowanie nowoczesnej służby dyplomatycznej podjął dopiero król Stanisław August Poniatowski. W 2 pol. XVIII wieku niemal wszystkie państwa w Europie przystąpiły do zakladamia starych poselstw.
Protokół dyplomatyczny.
Wiąże sie z Kongresem Wiedeńskim w 1815roku.
W jego obradach uczestniczyło wielu mężów stanu, książąt, generałów, ambasadorów.
Dlutrwalym obradom towarzyszyły liczne przyjęcia, obiady, bale wymagające dokładnego ustalenia procedencji wszystkich gości.
Aby uniknąć pomyłek i nieporozumień, ustalono zasadę pierwszenstwa gości i - wbrew obowiazujacym zwyczajom - zaprotokolowano je.
Od tego czasu weszlo w zycie pojecie: protokol dyplomatyczny.
Zasadnosc funkcjonowania protokolu dyplomatycznego.
Wspolpaca panstw, obejmujaca rozne dziedziny zycia, wymaga wspoldzialania przedstawicieli rzadow,parlamentow, misji dyplomatycznych, organizacji miedynarodowych i instytucji gopodarczych, naukowych, kulturalnych.
W czasie spotkań tych właśnie ludzi obowiązują określone zasady postępowania. Zespól tych zasad nazywany jest protokółem dyplomatycznym.
Protokół dyplomatyczny to:
= Zasada pierwszeństwa
= Ceremoniały: powitania, pożegnania, wręczanie listów uwierzytelniających, składanie wieńców itp.
= Korespondencja dyplomatyczna (tradycyjna i mailowa) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz