Projektowanie struktur organizacyjnych- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1211
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Projektowanie struktur organizacyjnych- opracowanie - strona 1 Projektowanie struktur organizacyjnych- opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

PROJEKTOWANIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH
Treścią procesu projektowania struktury organizacyjnej jest:
1) określenie elementów struktury i stworzenie hierarchii przez grupowanie stanowisk w komórki, a komórek w większe jednostki, oraz ustalenie łączących je więzi;
2) przydzielenie wszystkim stanowiskom i częściom organizacji celów i zadań);
3) rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych i adekwatnej do nich odpowie­dzialności;
4) sformalizowanie procesów wykonawczych i zarządzania (procesów informacyjno-decyzyjnych).
Procesem projektowania (przeprojektowywania) nazywamy wszelkie za­mierzone zmiany w ukształtowaniu wymienionych wyżej parametrów.
Ze względu na zasięg i znaczenie, zmiany strukturalne dzielimy na korekty i reorganizacje. Korektami struktury są zmiany o stosunkowo niewielkim zasięgu i wpływie na całość sposobu zorganizowania firmy. Możemy do nich zaliczyć np. przekształcenie pionu administracyjnego, składającego się z czterech działów (rysunek 7.2) w dział administracji i zaopatrzenia z dwoma sekcjami. Jednoczesną zmianę kilku charakterystyk strukturalnych, zmianę głęboką, o dużym zasięgu i wpływie na wszystkie elementy organizacji, nazywamy reorganizacją. Często polega ona na przejściu do innego typu struktury.
Powszechnie wyróżnia się dwa modelowe podejścia do projektowania struktur organizacyjnych: diagnostyczne i prognostyczne.
Diagnostyczna procedura projektowania polega na rejestracji faktycznego sposobu zorganizowania, jego analizie i ocenie, znalezieniu elementów i roz­wiązań nieprawidłowych lub mogących ulec udoskonaleniu. W diagnozie błędów struktury szczególną uwagę należy zwrócić na zjawisko autonomizacji. Polega ona na tym, że działania części organizacji są znacznie bardziej ukierunkowane na osiąganie ich własnych, partykularnych celów, niż celów całej instytucji.
W podejściu prognostycznym punktem wyjścia jest poszukiwanie rozwiązania idealnego, pozwalającego na jak najsprawniejszą realizację celów w danych warunkach.
Podstawowymi zasadami określania zadań dla poszczególnych stanowisk są: zasada celowości, w myśl której zadania i czynności stanowisk powinny wynikać z całego układu celów organizacyjnych i być powiązane z celami i zadaniami innych części struktury, oznacza to eliminację zadań i czynności zbędnych lub mało przydatnych z punktu widzenia realizacji celów, a co za tym idzie — także likwidacji stanowisk, którym je przy­dzielono;
zasadę optymalnej specjalizacji, w której chodzi o przy­stosowanie zadań i czynności na danym stanowisku do urządzeń i narzędzi, kwalifikacji pracownika i warunków otoczenia;
zasadę należytej szczegółowości ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz