To tylko jedna z 16 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI Przez większość naszego życia jesteśmy członkami rozmaitych organizacji- uczelni, drużyny sportowej, instytucji społecznej lub wyznaniowej, jednostki wojskowej albo przedsiębiorstwa. Niektóre organizacje , na przykład wojsko bądź wielkie korporacje, mają wysoko sformalizowaną strukturę. Jednakże wszystkie organizacje, formalne czy nieformalne, powstają i istnieją dzięki
grupie ludzi, którzy dostrzegają korzyści wynikające ze wspólnego działania zmierzającego do osiągnięcia wspólnego celu. Tak więc jednym z zasadniczych elementów organizacji jest cel . Cele zawsze muszą określić co, gdzie i kiedy: co ma być realizowane; gdzie należy tego dokonać, jeżeli lokalizacja ma znaczenie; kiedy - w jakim terminie cel ma być osiągnięty. Organizacja bez celu nie będzie miała żadnego powodu istnienia. Tak szeroko sformułowane zamierzenia stają
się misją organizacji i służą jako ,, kierunek steru ”. Pełne określenie misji zawiera opis podstawowych wyrobów czy usług organizacji, funkcje, które będzie wypełniała, oraz rynki czy klientów, których będzie obsługiwała. Dla przykładu:
Przedsiębiorstwo produkcyjne . Będziemy opracowywali produkowali zawory i
instalacje, z metali oraz tworzyw sztucznych, celując w rynek firm budownictwa mieszkaniowego poprzez ogólnokrajową sieć hurtowni.
Typowe określenie celów będzie sięgało od raczej szeroko ujętych celów u
szczytu organizacji, do ściśle określonych celów na niższych poziomach. W obu tych krańcowych przypadkach opisy celów są o wiele bardziej szczegółowe, niż przy określaniu misji. Przedziały czasowe powinny być jasno określone, a cele - gdy tylko to możliwe - skwantyfikowane. Stosowanie liczb powoduje, że dość łatwo jest określić, czy cel został osiągnięty, czy nie. Dla przykładu:
Określenie celów dla korporacji przemysłowej. Naszym celem w przyszłym
roku będzie:
Osiągnięcie wpływów ze sprzedaży w wysokości 50 milionów dolarów.
Osiągnięcie zysku w wysokości 5 milionów dolarów, czyli 10 procent wpływów.
Zdobycie 15 procent rynku krajowego dla naszego produktu.
Dla wydziału produkcji tej samej korporacji. Naszym celem na przyszły rok
(…)
… - mogą: szybko reagować na zmiany, stać się ekspertami w wykonywaniu zadań związanych z ich specyficznym produktem lub usługą. Główną wada tego podejścia polega na tym, że często dochodzi do dublowania funkcjonalnych działów podlegającym wydziałom tworzonym według produktu. Klasyczną strukturę liniową obrazuje rys.1.2.
-
-------------- sprzężenia funkcjonalne
sprzężenia służbowe
Rys.1.2. Klasyczna struktura…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)