Program pedagogiczny pozytywizmu warszawskiego

Nasza ocena:

5
Pobrań: 420
Wyświetleń: 2590
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Program pedagogiczny pozytywizmu warszawskiego - strona 1 Program pedagogiczny pozytywizmu warszawskiego - strona 2

Fragment notatki:

Program pedagogiczny pozytywizmu warszawskiego Zadaniem wychowania jest rozwinięcie do najwyższego natężenia wszystkich przyrodzonych sił człowieka i przygotowanie go do działalności w różnych warunkach życiowych.
Szczegółowe cele wychowania: w kierunku fizycznym - kształcenie ciała przez wyrabianie w jego organizmie obfitej mocy, w umysłowym - kształcenie rozumu przez wyrabianie w nim jasnych i gruntownych pojęć, w moralnym - kształcenie woli przez wyrabianie w niej uczciwych popędów, w estetycznym - kształcenie uczucia przez wyrabianie w nim pięknych i szlachetnych pragnień.
Wychowanie powinno być praktyczno-realne , w odróżnieniu od teoretyczno-idealnego.
Zrodziły się dwie nowe idee: idea poszanowania wzgardzonych dotąd gałęzi pracy (przemysłowo-handlowych) oraz idea samodzielności kobiecej, którą są wyrazem dojrzewania społeczeństwa.
Ważne jest dopasowanie wychowania do warunków: inne są prawa edukacji ludowej, klas średnich i wyższych (różne okoliczności ,wpływy, losy).
Fundamenty, na których powinno oprzeć się wychowanie człowieka:
1) Poszanowanie wiedzy - uwielbienie dla niewiadomej, obowiązek czczenia wiedzy, uznanie wszechmocy nauki.
2) Poszanowanie pracy - uszlachetnia, umoralnia, ubogaca, jest obowiązkiem, reguluje stosunki między odmiennymi warstwami społecznymi.
3) Idea równości - uciszenie upartych nienawiści stanowych.
4) Poszanowanie cudzej , powszechnej - przez ograniczenie własnej - swobody .
5) Poszanowanie interesów społecznych - nauka powinności obywatelskich, przynoszenie korzyści społeczeństwu.
6) Nauka obowiązku - trzymanie w pogotowiu sił do jego podjęcia i spełnienia.
7) Kształcenie człowieka według wymagań postawionych przez warunki jego przyszłego istnienia - przygotowanie do samodzielnego życia . Równouprawnienie wyznań w wychowaniu: rodzinnym - zasada szanowania każdej religii, publicznym - zasada jednakowego obywatelstwa dla wszystkich. Postulat ten będzie wypełniony, jeśli rodzice uchronią się od fanatyzmu, a państwo od nietolerancji. Równouprawnienie płci w wychowaniu domowym i publicznym - równomierna i równoległa edukacja obu płci. Mężczyźni i kobiety powinni wychowywać się i rozwijać razem.
Wychowanie ludowe
a) praca u podstaw - ofiarna praca gospodarcza i oświatowo-kulturalna dla ludu jako podstawy narodu
b) wpływy, które działają na umoralnienie ludu:
* wpływy klas oświeconych - bezpośrednie, praktyczne rady i stosunki, wykładanie etycznych zasad, zaznajamianie z katechizmem, czuwanie i objaśnianie, oddziaływanie na chłopskie dzieci
* nauka kościoła - potężna dźwignia moralna, wychowanie powinno być głównym przedmiotem kaznodziejskich wykładów


(…)

… pozostają w czynnej służbie wojskowej przez 4 lata, a w zapasowej 11 lat, natomiast zwykły czas czynnej służby wynosi 6 lat, a zapasowej 9
Wychowanie klasy średniej
a) rodzice powinni: ukształcić się do roli wychowawców, słuchać rad i przestróg nauki oraz działać systematycznie i konsekwentnie
b) w 8 roku życia rodzice składają mandat pedagogiczny w ręce szkoły
c) ilość nauki filologii klasycznej
… pozostają w czynnej służbie wojskowej przez 4 lata, a w zapasowej 11 lat, natomiast zwykły czas czynnej służby wynosi 6 lat, a zapasowej 9
Wychowanie klasy średniej
a) rodzice powinni: ukształcić się do roli wychowawców, słuchać rad i przestróg nauki oraz działać systematycznie i konsekwentnie
b) w 8 roku życia rodzice składają mandat pedagogiczny w ręce szkoły
c) ilość nauki filologii klasycznej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz