Program motywacyjny w oparciu o modyfikacje zachowań dla uczniów Szkoły Podstawowej.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 2709
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Program motywacyjny w oparciu o modyfikacje zachowań dla uczniów Szkoły Podstawowej. - strona 1

Fragment notatki:

Dzięki informacjom w niej zawartym, dowiemy się więcej o takich zagadnieniach, jak: agresja wśród dzieci w szkołach podstawowych, modyfikacja zachowań, przyczyny agresji wśród uczniów, program walki z agresją i przemocą.

1.Tytuł projektu
Program motywacyjny w oparciu o modyfikacje zachowań dla uczniów Szkoły Podstawowej.
2. Problemy organizacyjne
Program dotyczy problemu agresji wśród dzieci w szkołach podstawowych.
Współczesna szkoła wychowuje przez grupę i w ramach grupy. Klasa szkolna to mała grupa społeczna, utworzona w sposób instytucjonalny. Klasa jest zespołem składającym się z uczniów wzajemnie na siebie oddziaływujących, którzy różnią się zajmowanymi w nim pozycjami i rolami oraz maja wspólny system wartości i norm regulujących ich zachowanie w istotnych dla klasy sprawach .Przy charakterystyce klasy szkolnej można oprócz ogólnego pojęcia grupy społecznej zastosować podział na grupy formalne i nieformalne. Stopniowo następuje rozbudowa związków nieformalnych w obrębie grupy formalnej, jaką początkowo stanowi klasa.Zespół klasowy jest też środowiskiem wychowawczym. W niej dokonuje się proces przekazywania wzorów zachowań, norm moralnych, kształtowanie postaw.
Pomiędzy poszczególnymi jednostkami zachodzą interakcje. W procesie wykonywania wspólnych zadań kształtują się stosunki rzeczowe. W ich ramach dokonują się ustalenia zakresu podejmowania prac, kierownictwa i odpowiedzialności. Pomiędzy uczniami powstają stosunki osobowe, wśród nich - koleżeńskie i przyjacielskie.W klasie szkolnej mają również miejsce stosunki międzygrupowe. Mogą one polegać na współpracy lub współzawodnictwie pomiędzy grupami wewnątrz klasy. Stosunki pomiędzy jednostką a grupą mogą mieć charakter pozytywny lub negatywny. Uczeń może być pozytywnie nastawiony do zespołu, w którym przebywa, przestrzegać norm grupowych, solidaryzować się z kolegami. Takie postępowanie zapewnia zazwyczaj wzajemność tzn. pozytywny stosunek grupy do jednostki. Może być jednak tak, że uczeń jest negatywnie ustosunkowany do grupy, nie nawiązuje bliższych kontaktów z kolegami, nie potrafi współdziałać - sam wyłącza się z życia grupy lub jest przez nią izolowany, czy nawet odrzucany. Jednostka bardzo silnie ulega wpływom grupy, wytwarzającym się normom i zwyczajom.
3. Teoretyczne podstawy programu
Modyfikacja zachowań. W typowym programie modyfikacji zachowań zastosowano pięcioetapowy model rozwiązywania problemów: (1) rozpoznanie zachowań związanych z efektywnością pracy, (2) pomiar tych zachowań, (3) rozpoznanie czynników wpływających na badane zachowania,(4) opracowanie i wprowadzenie w życie strategii interwencji, (5) ocena poprawy efektywności.
Z punktu widzenia efektywności pracy nie wszystkie działania pracowników mają takie samo znaczenie. Pierwszym etapem modyfikacji zachowań jest zatem rozpoznanie, które z nich mają istotny wpływ na efektywność pracy. Drugi etap wymaga uzyskania przez menedżerów pewnych podstawowych informacji o efektywności, czyli sprawdzenia, ile razy wyróżnione zachowania pojawiają się w istniejących warunkach. Trzeci etap to przeprowadzenie analizy funkcjonalnej w celu rozpoznania uwarunkowań oraz skutków podejmowanych działań. Na tym etapie menedżerowie dowiadują się, jakie czynniki skłaniają do określonych zachowań i jakie skutki je podtrzymują. Po dokonaniu analizy funkcjonalnej menedżer jest przygotowany do opracowania i zastosowania strategii interwencji, która ma wzmocnić zachowania pożądane i osłabić zachowania niepożądane. Właściwa strategia wy

(…)

… społecznie
- prowadzenie indywidualnych terapii ze sprawcami i ofiarami przemocy
- kierowanie uczniów (wychowanków) - agresorów na rozmowy interwencyjno-ostrzegawcze np. z kuratorem sądowym
- omawianie tematyki dotyczącej niedostosowania społecznego na godzinach wychowawczych (zajęciach świetlicowych)
- pogadanki na temat bezpieczeństwa oraz skutków agresji i przemocy prowadzone przez przedstawicieli…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz