Prognozy popytu i sprzedaży

Nasza ocena:

5
Pobrań: 7
Wyświetleń: 595
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prognozy popytu i sprzedaży - strona 1 Prognozy popytu i sprzedaży - strona 2

Fragment notatki:

Prognozy popytu i sprzedaży Prognozę   sprzedaży   można   m.   in.   wyprowadzić   z   równania  opisującego kształtowanie się popytu w zależności od głównych  czynników   określających   wielkość   popytu,   o   ile   dysponujemy  danymi pozwalającymi na oszacowanie takiego równania.  Przykład Pewna linia lotnicza, obsługująca przewozy pasażerów w ruchu  krajowym, oszacowała równanie popytu na swoje usługi: Q  = 25 + 0,3 Y  + 0,1 Pk  - 0,2 P . Q  - liczba sprzedanych miejsc w jednym rejsie, Y - wskaźnik przeciętnego dochodu realnego przypadającego  na 1 mieszkańca, Pk - cena biletu na tej samej trasie oferowanego przez linię  konkurencyjną, P  - cena własna biletu danego przewoźnika. Równanie to można wykorzystać do analizy różnych wariantów  polityki cenowej, np. do zbadania efektów ewentualnej obniżki  ceny.  Z równania wynika, że obniżenie własnej ceny o 10 $ zwiększy o  2 liczbę biletów sprzedanych na każdy rejs. Natomiast obniżenie o  10 $ ceny konkurenta odciągnie w każdym rejsie 1 pasażera. Aby  skompensować   obniżkę   ceny   o   10   $   zastosowaną   przez  konkurenta   i   utrzymać   dotychczasową   liczbę   pasażerów,   dana  linia powinna obniżyć swoją cenę o 5 $. Równanie   to   można   również   wykorzystać   do   prognozy.   Mając  informacje o przewidywanym wzroście dochodów ludności oraz  znając założenia własnej polityki cenowej i polityki konkurenta na  rok   następny,   można   obliczyć   w   przybliżeniu   prawdopodobne  zmiany wielkości popytu na przewozy.  Na   przykład,   jeżeli   przewidywane   wartości   zmiennych  objaśniających wynoszą:  Y  = 105,  P  =  Pk  = 200 $,  to prawdopodobna liczba pasażerów przypadających na jeden rejs  wyniesie:  Q  = 36,5. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz