To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prognozy popytu i sprzedaży Prognozę sprzedaży można m. in. wyprowadzić z równania opisującego kształtowanie się popytu w zależności od głównych czynników określających wielkość popytu, o ile dysponujemy danymi pozwalającymi na oszacowanie takiego równania. Przykład Pewna linia lotnicza, obsługująca przewozy pasażerów w ruchu krajowym, oszacowała równanie popytu na swoje usługi: Q = 25 + 0,3 Y + 0,1 Pk - 0,2 P . Q - liczba sprzedanych miejsc w jednym rejsie, Y - wskaźnik przeciętnego dochodu realnego przypadającego na 1 mieszkańca, Pk - cena biletu na tej samej trasie oferowanego przez linię konkurencyjną, P - cena własna biletu danego przewoźnika. Równanie to można wykorzystać do analizy różnych wariantów polityki cenowej, np. do zbadania efektów ewentualnej obniżki ceny. Z równania wynika, że obniżenie własnej ceny o 10 $ zwiększy o 2 liczbę biletów sprzedanych na każdy rejs. Natomiast obniżenie o 10 $ ceny konkurenta odciągnie w każdym rejsie 1 pasażera. Aby skompensować obniżkę ceny o 10 $ zastosowaną przez konkurenta i utrzymać dotychczasową liczbę pasażerów, dana linia powinna obniżyć swoją cenę o 5 $. Równanie to można również wykorzystać do prognozy. Mając informacje o przewidywanym wzroście dochodów ludności oraz znając założenia własnej polityki cenowej i polityki konkurenta na rok następny, można obliczyć w przybliżeniu prawdopodobne zmiany wielkości popytu na przewozy. Na przykład, jeżeli przewidywane wartości zmiennych objaśniających wynoszą: Y = 105, P = Pk = 200 $, to prawdopodobna liczba pasażerów przypadających na jeden rejs wyniesie: Q = 36,5.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)