Budowa produktu:
- rdzeń produktu – cechy produktu wypełniające podstawowe jego funkcje i zaspokajają
podstawowe potrzeby (konstrukcja, skład itp.)
- produkt rozszerzony – cechy uzupełniające produkt (kształt, wyposażenie dodatkowe itp.)
- produkt potencjalny – cechy poszerzające produkt (kolor, „dodatki” itp.)
Produkt Mix
Istota(rdzeń produktu)
- produkt rzeczywisty (marka, jakość, opakowanie)
- Produkt poszerzony(korzyści dodatkowe, naprawy, instrukcja obsługi, reklamacja,
gwarancja, Kredyt)
W skład rdzenia produktu wchodzą:- skład (PN, EN, ASDM),- asortyment (szerokość,
długość, głębokość)
W skład produktu rzeczywistego wchodzą:
jakość,
opakowanie,
kolor,
kształt.
Jakość:
Economy – koncepcja produkcyjna
Medium – koncepcja relacyjna,
Premium – koncepcja produkcji
Wielka siódemka TQM:
1) Karty kontrolne Shewharta
2) Schemat blokowy
3) Arkusz kontrolny
4) Diagram Ishikawy
5) Diagram Pareto
6) Histogram
7) Diagram korelacji (zmiennych)
Opakowanie: funkcja ochronna funkcja prezentacyjna funkcja informacyjna(cena (kod
EAN), nazwa produktu, jednostka sprzedaży, instrukcja obsługi w jęz. polskim, producent,
dystrybutor, kraj pochodzenia)
Marka produktu jest to nazwa, termin, symbol, napis, wzór albo ich kombinacja, kompozycja
kolorystyczna, melodia lub zestawienie wszystkich tych elementów wykorzystywane w celu
odróżnienia danego produktu od produktów konkurencyjnych
Rodzaje marek:
indywidualne ,
zbiorowe,
kombinowane
Funkcje marek:
- identyfikacyjna - pozwala odróżnić produkt od podobnych produktów konkurencyjnych, w
przypadku, gdy istnieje pewna grupa produktów wykazujących niewielkie różnice, marka
staje się ich podstawowym wyróżnikiem,
- gwarancyjna - oznacza, że właściciel marki zobowiązuje się do utrzymania na określonym
poziomie jakości produktu,
- promocyjna - jest narzędziem promocyjnym, które powinno zachęcić potencjalnych
odbiorców do zakupu produktu
Cykl życia produktu - pozwala na sprawdzenie w jakim stadium rozwojowym jest rynek
danego produktu (usługi) firmy. Od lat średni czas życia produktów się skraca.
W przestrzeni czas- sprzedaż wyróżnia cztery fazy cyklu życia produktu:
1)wprowadzenie – charakteryzuje się dużą dynamiką przyrostu sprzedaży. Najczęściej
produkty nowe, wchodzące na rynek
2) wzrost - charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką przyrostu sprzedaży. Najczęściej
produkty promowane poprzez duże, dynamiczne akcje promocyjne
3) dojrzałość – spadek dynamiki przyrostu sprzedaży (stabilizacja). Charakterystyczne dla
produktów dojrzałych rynkowo, przynoszących duże korzyści pieniężne wczesna (dynamika
dodatnia) późna (dynamika ujemna)
4) spadek – charakteryzuje się znacznym spadkiem sprzedaży. Spadek zyskowności,
charakterystyczny dla produktów schodzących z tynku lub wymagających promocji
Nieklasyczne cykle życia produktów:
1) produkt modny: szybkie wprowadzenie, szybki rozwój i dojrzałość, równie szybki spadek
2) sezonowe dziwactwo: bardzo szybki i dynamiczny rozwój, lawinowy spadek sprzedaży na
skutek zmiany
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)