Proces decyzyjny w Unii Europejskiej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Proces decyzyjny w Unii Europejskiej  - strona 1 Proces decyzyjny w Unii Europejskiej  - strona 2

Fragment notatki:


Wykład 8 Proces decyzyjny i relacje międzyinstytucjonalne Procedury - obszary stosowania Współdecydowania. 43 dziedziny! Konsultacji (rolnictwo, rybołówstwo, podatki, polityki handlowa, konkurencja, UGW, II i III filar). Zgody (umowy z państwami trzecimi, procedura wyborów do PE, zatwierdzenie składu KE, niektóre decyzje dotyczące funduszy strukturalnych).
Współpracy (tylko niektóre zagadnienia z zakresu UGW).
Z asada równowagi instytucjonalnej „Każda z tych instytucji działa w granicach uprawnień przyznanych jej niniejszym Traktatem.”
(art. 7 TWE) oraz orzeczenia ETS: Meroni i Chernobyl Nie oznacza to, że kompetencje są równoważne, ale to, że są rozdzielone i podział ten jest stabilny. Ta sama zasada upoważnia Trybunał do jej kontrolowania. Każda instytucja może działać tylko na podstawie upoważnienia zawartego w Traktatach.
Żadna instytucja nie może wkraczać w kompetencje innej.
Żadna instytucja nie posiada ogólnych kompetencji (brak trójpodziału władz), natomiast szczegółowe wynikają z poszczególnych przepisów (przy zastosowaniu interpretacji teleologicznej) Nie oznacza to, że kompetencje są równoważne, ale to, że są rozdzielone i podział ten jest stabilny. Zasada lojalnej współpracy „Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki ogólne lub szczególne w celu zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z niniejszego Traktatu lub z działań instytucji Wspólnoty. Ułatwiają one Wspólnocie wypełnianie jej zadań.  Powstrzymują się one od podejmowania wszelkich środków, które mogłyby zagrozić urzeczywistnieniu celów niniejszego Traktatu.” (art. 10 TWE) Dotyczy przede wszystkim PCz, ale także instytucji UE.
Dla PCz ma szczególne znaczenie ma sprawach III filaru.
Dla instytucji jest podstawą do egzekwowania porozumień międzyinstytucjonalnych. Relacje pomiędzy instytucjami Jaką rolę w systemie instytucjonalnym odgrywają:
Rada?
Parlament?
Komisja?
Jakimi argumentami dysponują w relacjach z pozostałymi instytucjami? Rada Parlament Komisja na straży interesów narodowych
najważniejszy organ legislacyjny
decydujący wpływ na budżet
kontroluje działań wykonawczych Komisji
niemal samodzielna w II i III filarze w kluczowych sprawach odwołuje się do Rady Europejskiej bardzo mocna pozycja formalna
interesy narodowe

(…)

… z zakresu UGW).
Zasada równowagi instytucjonalnej
„Każda z tych instytucji działa w granicach uprawnień przyznanych jej niniejszym Traktatem.”
(art. 7 TWE) oraz orzeczenia ETS: Meroni i Chernobyl Nie oznacza to, że kompetencje są równoważne, ale to, że są rozdzielone i podział ten jest stabilny. Ta sama zasada upoważnia Trybunał do jej kontrolowania. Każda instytucja może działać tylko na podstawie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz