Procedury tworzenia wiążących aktów prawa pochodnego

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 616
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedury tworzenia wiążących aktów prawa pochodnego - strona 1 Procedury tworzenia wiążących aktów prawa pochodnego - strona 2 Procedury tworzenia wiążących aktów prawa pochodnego - strona 3

Fragment notatki:

Procedury tworzenia wiążących aktów prawa pochodnego 1. inicjatywa legislacyjna W prawie europejskim rozróżnia się inicjatywę bezpośrednią i pośrednią. Bezpośrednia inicjatywa - formalne prawo do wszczęcia procesu legislacyjnego przez wniesienie projektu aktu. W I filarze prawo bezpośredniej inicjatywy przysługuje wyłącznie komisji W zakresie określania stopnia tajności rada lub państwo członkowskie W zakresie wspólnej ordynacji wyborczej wyłączna inicjatywa PE
Pośrednia inicjatywa - prawna możliwość wpłynięcia na komisję i rozpoczęcie przez komisję działań prawodawczych. Przede wszystkim PE i Rada UE
W zakresie wiz, imigracji i innych polityk związanych ze SPO państwa członkowskie Przed podjęciem właściwych działań komisja publikuje niekiedy białe(zawierają propozcje rozważań ) lub zielone księgi(skierowana zazwyczaj do państw członkowskich i podmiotów gospodarczych i mają charakter konsultacyjny), takie księgi zawsze zawierają czas w jakim państwa lub podmioty gospodarcze mogą wyrażać swoje uwagi do projektów. 2. Procedury legislacyjne I Filar
A. Procedura Współdecydowania komisja przedkłada projekt aktu prawnego Parlamentowi i Radzie parlament europejskie wydaje opinię i przekazuje ja radzie rada rozpatruje projekt komisji wraz z opinią PE
nie zatwierdza, lub ma zamiar wnieść poprawki, przedstawia parlamentowi wspólne stanowisko zatwierdza projekt(koniec - akt przyjęty)
jeśli (3a) to Parlament:
jeśli parlament zatwierdzi wspólne stanowisko lub w ciągu 3 miesięcy nie zajmie żadnego projekt uważa się za przyjęty (koniec- akt przyjęty)
jeżeli parlament odrzuci projekt bezwzględną większością członków (koniec- akt nie jest przyjęty) PE bezwzględną większością członków zaproponuje zmiany zostaje ono przedłożone Radzie i komisji jeżeli 4c komisja wydaje opinię w sprawie propozycji PE i przekazuje ją Radzie rada rozpatruje propozycje PE wraz z opinią Komisji Rada w ciągu 3 miesięcy przyjmuje projekt większością kwalifikowaną( jeśli wbrew stanowisku komisji jednomyślnie) (koniec- akt przyjęty)
Rada nie zatwierdza poprawek
jeżeli 6b to zwołuje się komitet pojednawczy ((członkowie rady i ich przedstawiciele i odpowiadająca i liczba przedstawicieli PE) w pracach komitetu uczestniczy też komisja)
projekt przyjęty przez rade i PE(koniec - akt przyjęty)
komitet nie stworzony projektu w ciągu 6 tygodni projekt nie zostanie przyjęty przez radę lub PE w ciągu 6 tygodni od stworzenia projektu

(…)

… oraz decyzje. W pierwszej fazie biorą udział komitety robocze
O publikacji decyduje zawsze Rada lub COREPER(decyzja podejmowana jednomyślnie), a publikowane SA w Dzienniku urzędowym Unii Europejskiej 5. Procedury legislacyjne w III filarze Inicjatywa ustawodawcza w III Filarze jest dzielona miedzy Państwa członkowskie i Komisję . Projekty Komisji powinny być poprzedzone opublikowaniem ich w księgach Projekty…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz