Procedury gwarantujące przestrzeganie konstytucji
procedura odpowiedzialności konstytucyjnej - quasi-karna odpowiedzialność osób indywidualnych (piastunów najwyższych urzędów państwowych), za naruszenie konstytucji przy sprawowaniu urzędu. W Polsce w takich sprawach orzeka Trybunał Stanu.
sądownictwo administracyjne - jego istotą jest badanie indywidualnych decyzji administracyjnych pod kątem ich zgodności z ustawami
sądowa kontrola konstytucyjności ustaw
kontrola rozproszona - kompetencja orzekania o zgodności ustaw z konstytucją przysługuje wszystkim sądom. Każdy sąd, w ramach swej właściwości, może orzekać o konstytucyjności ustaw. Orzekanie takie ma charakter incydentalny - dokonywane jest tylko w ramach konkretnej sprawy (karnej, cywilnej, administracyjnej), a orzeczenie o niekonstytucyjności ustawy ma wpływ tylko na rozstrzygnięcie sprawy zawisłej przed tym sądem. Sąd nie ma prawa do generalnego uchylenia ustawy
kontrola skoncentrowana - jej cechą jest istnienie szczególnego sądowego organu - trybunału konstytucyjnego, który posiada wyłączną właściwość do orzekania w kwestii zgodności ustaw z konstytucją. Kontrola ustaw dokonywana jest tu nie tylko w sprawach indywidualnych (kontrola konkretna), ale i z inicjatywy niektórych organów, nawet jeśli problem konstytucyjności ustawy nie pojawił się w konkretnej sprawie (kontrola abstrakcyjna). Orzeczenie trybunału konstytucyjnego o niekonstytucyjności ustawy powoduje jej uchylenie i ostateczne usunięcie z systemu prawa. Kontrola może przybrać charakter:
na wniosek
w związku ze sprawą
skutek erga omnes - usunięcie normy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)