Procedura legislacyjna

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1652
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedura legislacyjna - strona 1

Fragment notatki:

o objętości 4 stron.

Notatka w formie referatu zawiera wiadomości dotyczące procedury legislacyjnej. Ponadto treść opatrzona jest przypisami i bibliografią.

Notatka pozwoli na przygotowanie się do zajęć i wykładów.

W systemie źródeł prawa polskiego naczelne miejsce zaraz po Konstytucji zajmuje ustawa. Jej nadrzędny charakter wynika nie tylko z tekstu Konstytucji, ale także z tego, iż jest ona aktem normatywnym wydawanym przez najwyższy organ władzy państwowej, czyli Sejm. Sejm jest jedynym organem mającym prawo stanowienia ustaw. Tego prawa nie może przekazać w żadnych warunkach innemu organowi państwowemu..
„Ustawa to akt normatywny o charakterze powszechnie obowiązującym, najczęściej obecnie uchwalany przez parlament (w niektórych państwach zatwierdzany później przez organ władzy wykonawczej). W porządkach prawnych różnych państw występują ustawy: zasadnicze (konstytucje), organiczne i zwykłe”.
Tryb, w jakim ustawa powstaje (czyli tzw. droga ustawodawcza), jest określony poprzez przepisy prawa. Ustawa jest uchwalana na sesjach przez plenum Sejmu, natomiast procedurę jej uchwalania określa regulamin sejmowy. Procedura legislacyjna (łac. procedo - postępować naprzód; lex, legis -prawo), zespół czynności podejmowanych przez parlament i inne uprawnione podmioty, których celem i ostatecznym efektem jest dokonanie regulacji określonej sfery stosunków społecznych w formie ustawy. Ustawa jest aktem uchwalanym wg specjalnej procedury. Celem procedury legislacyjnej jest stworzenie takich warunków organizacyjnych, w których mogłaby się (w możliwie pełny sposób) ujawnić wola suwerena (narodu). Konstytucja bezpośrednio ustala tylko niektóre, uznane przez ustrojodawcę za najważniejsze, elementy procedury. Określa ona:
grono podmiotów powołanych do podejmowania inicjatywy ustawodawczej stwierdzając, że prawo to przysługuje posłom, Senatowi RP, Prezydentowi RP, Radzie Ministrów oraz grupie obywateli,
plenum Sejmu jako jedyne miejsce ostatecznego uchwalania ustaw,
jawność obrad jako niezbędny element trybu ustawodawczego,
ogólne zasady wnoszenia poprawek do projektów ustaw w trakcie ich rozpatrywania przez Sejm,
regulamin sejmowy jako akt, w którym szczegółowo normuje się tryb ustawodawczy, oraz
wprowadza instytucję pilnych projektów ustaw.
W postanowieniach Konstytucji przesądzony jest też dalszy sposób postępowania z ustawą już uchwaloną, w celu wprowadzenia jej w życie. Określony jest zakres uprawnień przysługujących Senatowi w tej materii oraz zakres uprawnień i obowiązków Prezydenta w stosunku do uchwalonej ustawy. Dokładniejsze uregulowanie porządku prac Sejmu i jego organów nad projektami ustaw, procedowania Senatu, a także sposobów rozwiązywania konfliktów między izbami, określają regulaminy obu izb.
Na podstawie regulacji zawartych w przepisach konstytucyjnych i regulaminowych można wywnioskować o podziale procedury na zawarte okresy, charakteryzujące się pewną odrębnością, potocznie zwane etapami procesu ustawodawczego.

(…)

…, Warszawa 1997 r. , stan prawny na dzień 30 listopada 1996 r.
Prawo dla ekonomistów, Andrzej Filipowicz, Oficyna Prawnicza MUZA S.A., Warszawa 1999 r.
Encyklopedia prawa, redaktor prof. dr hab. Urszula Kalina - Prasznic, Uniwersytet Wrocławski, Warszawa 1999 r.
Wikipedia.
Serwer studentów prawa.
Akt normatywny (inaczej akt prawodawczy, akt prawotwórczy, źródło prawa) - władcze wyrażenie woli organu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz