To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Problemy kierowania ZARZĄDZANIE- wiążę się z koordynacją pewnych działań po to aby osiągnąć cel
Kierownik- to ktoś kto zarządza i kieruje instytucją
UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNICZE
-umiejętności techniczne
-umiejętności społeczne
-umiejętności koncepcyjne
ROLE KIEROWNICZE
-rola międzyludzka
-rola informacyjna
-rola koncepcyjna
ROLE KIEROWNIKÓW
1)wg zakresu działania:
*kierownik ogólny
*kierownik funkcjonalny
2)wg szczebla organizacyjnego
*kierownik naczelny
*kierownik szczebla średniego
*kierownik liniowy
Działanie celowe- działanie zmierzające do osiągnięcia celu. Praca kierownicza: odwaga i zdolność podejmowania decyzji, poczucie osobistej odpowiedzialności; nie spoufalać się za bardzo, żywotność (zdrowie fizyczne)
Autorytet rzeczywisty i formalny. Powinny się łączyć. Problemy:
1.Obawy przed popełnieniem przez podwładnego błędu. Brak zaufania ze strony kierownika w stosunku do podwładnego, który może popełnić błąd. Typ pracownika - pracoholika.
2.Brak jasności własnej polityki. Kierownik musi wnikać w pracę zespołu pracowniczego.
3.Nieumiejętność prawidłowej kontroli. Zbyt dużo czasu kierownik poświęca na kontrolę pracownika.
4.Kierownicy uciekają przed trudnościami. Wolą wykonywać mniej odpowiedzialne zadania pracownicze.
5.Niepełna orientacja kierownika, który często robi rzeczy nie należące do niego.
6.Obawa przed utratą prestiżu.
7.Atrakcyjne decyzje. Budowanie własnego autorytetu.
8.Brak obiektywnego sądu o sobie. Brak samokrytycyzmu.
9.Konformizm. Dobry kierownik jest przepracowany, zaganiany, jest pracoholikiem. Ogólnie przyjęty stereotyp.
10.Fikcje organizacyjne. Osoba A decyduje, nie ponosi żadnej odpowiedzialności. Natomiast osoba B, która nie miała nic wspólnego z tą decyzją, ponosi konsekwencje.
11.Konserwatyzm. Skleroza administracji, tradycyjne rozwiązania, zaniechanie poszukiwania nowych możliwości.
12.Stereotyp. Na bieżąco koryguje własne zachowanie.
13. Kierownik - niszczyciel. Dba o własny interes, odtrąca osoby zdolne i ambitne, otacza się miernotami, które są dla niego tłem.
Dobry kierownik to fachowiec w danej dziedzinie, zna psychologię, zna zasady kierowania (zarządzania).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)