Problem ze stanem obiektywnych kryteriów - wykład

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 714
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Problem ze stanem obiektywnych kryteriów - wykład - strona 1 Problem ze stanem obiektywnych kryteriów - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Problem ze stanem obiektywnych kryteriów, test umożliwiający rozróżnienie choroby od zdrowia. Jak powinniśmy rozumieć życie społeczne, obserwować i wyjaśniać. Kryterium odróżniania faktów:
szans przeżycia
euforii
subiektywnego domniemania
niewielkie kłopoty e zdrowiem prowadzą do stanu bardziej pożądanego, zmieniamy styl życia
krwawienie, uznawane za uszkodzenie ciała, coś anormalnego, ( u kobiety normalne), stany normalne a anormalne, zakłócenie normalności. Nie mamy jednoznacznych kryteriów co jest zdrowiem a co nie. Brak jednoznacznych objawów sprawia kłopot w rozróżnieniu kryteriów. Jak można poznawać społeczeństwo, jak powinno się je analizować z punktu widzenia nauki. Czym powinniśmy się zajmować diagnozując społeczeństwo?
Normalne są fakty powszechne, anormalne są indywidualne. Typ przeciętny tworzymy na podstawie danego rodzaju społeczeństwa, społeczeństwa będą do siebie podobne, ale będą się różniły etapem rozwoju oraz rodzajami patologii. Jak określamy przeciętność?
Odnosimy się też do innych społeczeństw, które są na takim samym poziomie rozwojowym. Powszechność danego zjawiska odnosimy do konkretnego zjawiska występującego w innych społeczeństwach należących do tego samego rodzaju i na tym samym etapie rozwojowym. Cechy normalności:
Powszechność, właściwe, lepsze, naturalne (wynikające z natury rzeczy).
Wprowadzenie testu powszechności, afektywności, efektywności, ugruntowania pewnych rzeczy.
3 zasady związane z określaniem faktów normalnych, kiedy została ustalona powszechność danego zjawiska, w odniesieniu do danego rodzaju stanu przeciętnego, typu normalnego:
fakt jest normalny dla określonego rodzaju społecznego, w określonej fazie jego rozwoju, jeśli wytwarza się w przeciętnych społeczeństwach tego rodzaju w odpowiedniej fazie jego ewolucji,
rezultatem metody można sprawdzić przez wykazanie, że powszechność zjawiska, wiąże się z ogólnymi warunkami życia zbiorowego w rozważanym typie społeczeństwa,
sprawdzenie to jest niezbędne wówczas, gdy fakt dot. rodzaju społecznego, który nie dokonał jeszcze swej pełnej ewolucji.
Logiczny dowód, którym autor chce nas przekonać do danej analizy, praktyczne konsekwencje.
ZBRODNIA - polega na akcie godzącym w pewne uczucia zbiorowe o szczególnej sile i wyrazistości. Poznaje ją się po tym, że występuje zjawisko potępienia, poznajemy ją po reakcji; nie wynika z norm prawa, ale z tego jak ludzie reagują. (konsekwencja - kara)
Bardzo różne zjawiska, dla jednych są nie zbrodnicze, a w innych będzie uważany za zbrodniczy. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz