Problem, o którym dziś będziemy mówić jest związany ze światem chrześcijańskim, muzułmańskim problemem zderzenia cywilizacji.
Zasadą, która jest tutaj organizacją w przypadku tej teorii -tj. problem, co tj. cywilizacja?
Cywilizacja, - tj. przeciwstawienie barbarzyństwu. Czyli mówi się tutaj o pewnych cechach kulturowych, które to mają charakteryzować pewne narody. Termin - kultura i cywilizacja - nieraz są używane wymiennie jako synonimy. A są i tacy autorzy, którzy mówią, że jest różnica między kulturą i cywilizacją - to, to wszystko, co jest związane z techniką, technologią, a kultura - to, to, co jest związane z wartościami tzn. z tym, co cenimy np. wolność ( dla innych narodów np. amerykańskich, ważny jest zysk).
Jeśli przyjrzymy się z bliska to rozróżnienie kultury od cywilizacji nie jest takie proste. Hantington - mówi, że cywilizacja jest największą jednostką kulturową, najbardziej kompleksową. Że jest to, pewien kompleks różnego typu wytworów kultury materialnej i niematerialnej.
Kultura materialna - tj. stół, komputer, fabryka, itd. niematerialna - tj. przywiązywanie znaczenia do przyjaźni, do rodziny, patriotyzm, itd.
Cywilizacja nie ma wyraźnie wyznaczonych granic. Granice te mogą być redefiniowane, - czyli definicja granicy, gdzie się ona kończy, może być zmieniona. Czyli np. redefinicja kultury europejskiej ulega pewnym zmianom i jest czymś kontrowersyjnym, często mówią o „nas'', że jesteśmy - Europa wschodnia, co gdy popatrzymy na mapę, nie jest prawidłowe, - czyli widzimy, że w grę wchodzą inne kryteria, niż geograficzne i granice tego gdzie Europa będzie się kończyć - to nie jest dyskusja, co do tego - jest Ural? tylko chodzi o zasięg pewnych dóbr.
Mówi się, że cywilizacja nie ma równych granic i że mogą one ulegać redefinicji.
O cywilizacjach mówi się, że są śmiertelne, choć są na ogół długowieczne. To, że są śmiertelne oznacza tyle, że na przestrzeni wieków pojawiły się cywilizacje, które potem znikały. I my dobrze wiemy, że kultura obecnego Egiptu ma niewiele wspólnego z tą cywilizacją, w której Egipt odrywał tak ważną rolę.
Cywilizację zmieniają się, one ewoluują, że nie jest to coś, co jest raz na zawsze dane, że podlegają pewnym typom przemian. Można powiedzieć, że te cywilizację, które obecnie istnieją na naszej planecie, one są długowieczne, że one zazwyczaj istnieją ok. 1000 lat. Ta zmiana cywilizacji, zniknie i pojawienie się nowych i nabieranie przez nie szczególnej uwagi wiąże się z typem rozwoju. Tzn. że pewne cywilizacje padały nie będąc przystosowane do wymogów rozwoju, który miał charakter ewolucyjny.
(…)
….
Hinduistyczna, - która bliższa jest wiekiem chińskiej niż japońskiej
Islamska - czy muzułmańska - pochodzi z 7 wieku n.e. powstała na półwyspie arabskim i rozprzestrzeniła się na Afrykę północną i półwysep Iberyjski, a tak, że Azję środkową i daleki wschód.
Ta cywilizacja właśnie ze względu na ogromny obszar, na którym się znajduje i krzyżuje się z różnymi innymi typami kultury, które były - często dzielona…
….
My jako ( katolicy) mamy papieża, jako głowę kościoła, a w kościele prawosławnym możemy powiedzieć, że osobą najważniejszą jest cesarz, car, czyli głowa państwa, jest również głową kościoła.
Nie tylko chodzi tu o władzę, ale chodzi o to, że krąg kulturowy okazał się być inny, krąg kultury katolickiej przeżył reformację, kontrreformację, oświecenie, czyli różnego typu wydarzenia o charakterze kulturowym, które nie tylko są utrapieniem dzieci na lekcji historii, ale wpłynęły na ukształtowanie systemów wartości. W przypadku kultury prawosławnej, ona dojrzewała bez tego typu wydarzeń, które miały miejsce w Europie zachodniej, natomiast ten kościół był eksponowany na kooperację z państwem, które było despotycznym państwem. Cywilizacja zachodnia jest czymś, o czym się mówi, że ma swoje początki w VII, VIII wieku naszej ery…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)