To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PREHISTORIA: tradycyjny podział pradziejów: człowiek - od ok. miliona lat temu człowiek na ziemiach polskich - ok. 200 tys. lat p.n.e. paleolit - starsza epoka kamienia - od ok. 550 tys. lat p.n.e. mezolit - środkowa epoka kamienia - od ok. 8 tys. lat p.n.e. neolit - młodsza epoka kamienia - od ok 6 tys. lat p.n.e. epoka brązu - od ok 700 roku p.n.e. epoka żelaza - od 450 roku p.n.e. (wraz z okresem rzymskim) okres wędrówek ludó w - do 650 roku n.e.
epoka młodszego paleolitu - koczownicy, łowiectwo, zbieractwo - już od 25 000 - 10 000 r. p.n.e. można mówić o sztuce na wysokim poziomie artystycznym - najliczniejsze dzieła sztuki - od Uralu po Ocean Atlantycki - drobna rzeźba, ozdoby pełniące funkcje amuletów (tereny dzisiejszej Francji, Rosji, Czech)
- postać ludzka w drobnej rzeźbie (Wenus z Willendorfu) - figury kobiety-matki z podkreślonymi cechami macierzyńskimi
Wenus z Willendorfu
- malowidła na ścianach jaskiń - tematem są zwierzęta, rzadko ludzie - malowane z wyczuciem, podziwem dla ich siły, zręczności i piękna - największe skupiska grot - płd.-zach. Europa: - Pireneje - Góry Kantabryjskie (Hiszpania, Altamira) - Francja - Lascaux (odkryta w 1940r.) - Tassili w Algierii funkcje malarstwa jaskiniowego: - groty były miejscami kultu, nie zamieszkania - wizeunki zwierząt miały znaczenie kultowe - niektóre mogły mieć charakter magiczny warsztat artysty prehistorycznego - rysunek ryto w skale i kontur wypełniano farbą - farby mieszane z wodą lub tłuszczem - podstawowy barwnik - ochra (poprzez prażenie uzyskiwano różne odcienie), czerń - zwęglone kości - narzędzia: palce, dmuchawki, pędzle z włosia
Jaskinia w Lascaux, Francja środki artystyczne: - kreska i linia (najwcześniej)
- plama barwna (z początku płaska, o jednolitym natężeniu walorowym i jednakowym nasyceniu, następnie uległa zróżnicowaniu)
- wnętrze konturu wypełniano też plamami barwnymi o dwóch lub kilku tonach barwnych (wrażenie bryłowatości zwierzęcia - np. w Altamirze)
- sposób przedstawienia postaci - od schematycznych uproszczeń, poprzez syntezę do coraz większego realizmu
- od ilustracji pojęć do obserwacji natury
- od umownych znaków, przez schematycznie ujęte głowy i części zwierząt, następnie całe zwierzęta profilem - świetnie uchwycone w ruchu
- stopniowo sylwetowe ujęcie ustępuje miejsca sugestii bryły, wizerunki opracowane są coraz dokładniej, proporcje zgodne z naturą, dużo szczegółów epoka mezolitu i neolitu - gospodarka osiadła, ocieplenie się klimatu - rozwój: garncarstwo, tkactwo, budownictwo - wynalazek brązu, żelaza - rozkwit gospodarki
(…)
… lub w kręgach z centrum do składania ofiar - dolmeny
podstawowe funkcje sztuki:
- malarstwo jaskiniowe i rzeźba: funkcja ideowa, magiczna, kultowa - ozdoby rzemiosła artystycznego: funkcja estetyczna - architektura: funkcja użytkowa i ideowa
Lascaux, Francja: Altamira, Hiszpania:
Tasili, Algieria: Idol neolityczny:
Stonehenge:
Biskupin, Polska (epoka żelaza) : …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)