To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Preferencje polityczne - ujęcie E. Fromma:
Fromm stworzył pojęcie charakteru wspólnotowego, wspólnoty charakterologicznej - społeczności otwartej na pewne koncepcje społeczno-polityczne. Ideologia nazistowska tak szybko zdobyła wpływy, bo wyszła naprzeciw potrzebom ludzi - niższą klasę średnią (urzędnicy niższego szczebla, rzemieślnicy, drobni kupcy), których szczególnie dotknął kryzys lat 20-tych, stanowiący zagrożenie ich pozycji społeczno-ekonomicznej. Lęk przed przyszłością, zazdrość i zawiść do tych, którym lepiej się wiodło spowodował powstanie szczególnego rodzaju charakteru - autorytarny. Charakter to forma ludzkiej energii, determinującej myślenie, odczuwanie oraz działanie. To szereg popędów motywujących zachowania ludzi. Charakter jest rezultatem dynamicznej adaptacji ludzi do otoczenia.
Adaptacja statyczna - zachowania powolne i niestałe; adaptacja dynamiczna - wymaga zmian w strukturze charakteru oraz tworzy charakter autorytarny. Stłumiona wrogość jest dynamicznym czynnikiem pobudzającym.
Osobowość autorytarną kształtują:
1. Tendencja sadomasochistyczna - jest to przeżywanie uczucia niższości w stosunku do innych, pomniejszanie własnej wartości, celowe. Ujawnia się samokrytyką, obwinianiem się, działaniem na własną niekorzyść, zrażaniem innych do siebie. Potrzebuje cierpienia, dąży do stopienia się z silniejszym (autorytetem), by podnieść poczucie własnej wartości, poszukuje relacji z nimi. Masochizm i sadyzm realizowany jest w 3 postaciach: a) dążenie do podporządkowania ludzi; b) wykorzystanie innych, odwołanie się do poczucia wdzięczności za przysługi, przyznawanie sobie specjalnych praw; c) zadawanie bólu innym, najczęściej psychicznego, czerpanie z tego przyjemności. Masochista uwalnia się od odpowiedzialności przez podporządkowanie się autorytetowi, to ucieczka od wolności. Wolność = odpowiedzialność.
2. Destruktywność - jest nastawiona na eliminację innych, dążenie do niszczenia ma charakter namiętności stale obecnej w człowieku. Znajduje ujście pod hasłem patriotyzmu, miłości i obowiązku. Intensywność żądzy zniszczenia jest wprost proporcjonalna do blokady ekspansji grupowej.
3. Mechaniczny konformizm - ucieczka od poczucia niemocy i niewoli. To upodobnienie się do świata innych ludzi i obowiązujących tam norm. Utrata poczucia własnej odrębności i wartości. Brak krytycznego myślenia, szuka aprobaty, traci własną identyfikację, identyfikuje się z grupą. Pragnienia innych stają się jego własnymi.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)