To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRAWO MIĘDZYNARODOWE A PRAWO KRAJOWE §1. DUALIZM A MONIZM -w literaturze prawa m-dowego wykształciły się dwie szkoły z licznymi wariantami lub odmianami w przedmiocie
wzajemnego stosunku między prawem m-dowym a prawem krajowym
→ Doktryna dualistyczna (pluralistyczna) jej podstawą jest założenie, że prawo m-dowe i prawo krajowe stanowią
dwa odrębne porządki prawne, istniejące i funkcjonujące niezależnie od siebie
-skrajna postać dualizmu zakłada, że prawo m-dowe i prawo krajowe nie mają ze sobą żadnych punktów stycznych
-obowiązuje zasad nadrzędności prawa krajowego nad prawem m-dowym
-dualiści wskazywali na odmienną naturę stosunków m-dowych i wewnątrzpaństwowych
-uważali, że stosowanie norm prawa m-dowego w porządku krajowym wynika z nadrzędnej pozycji państwa, nie
polega na oddziaływaniu norm prawa m-dowego na prawo krajowe
-prawo m-dowe może zostać zastosowane tylko wtedy, gdy zostanie
a) transformowane
b) inkorporowane
-jako prawo transformowane lub inkorporowane podlega ograniczeniom konstytucyjnym
-podmiotowość prawnomiędzynarodowa była przypisywana tylko państwom
-najważniejszymi przedstawicielami doktryny są: Triepel, Strupp
→ Doktryna monistyczna uznaje, że prawo m-dowe i prawo krajowe są częściami składowymi jednego i tego samego
porządku prawnego - monizm pojawiał się w różnych odmianach, m.in.
a) internacjonalistycznej
b) nacjonalistycznej
Monizm internacjonalistyczny zasadniczo występuje w dwóch kategoriach:
I. mocno powiązanej z naturalizmem - jej głównym przedstawicielem jest H. Lauterpacht
-stanowi, że prawo m-dowe i prawo krajowe stanowią jeden porządek prawny, którego celem jest
zapewnienie dobrobytu i pomyślności jednostce
-postuluje się tu prymat prawa m-dowego nad prawem krajowym
-prawo m-dowe jest nasycone wartościami moralnymi i sprawiedliwością, stąd jest gwarancją stabilnego
porządku światowego
II. związana z superpozytywizmem (normatywizmem) - jej głównym przedstawicielem jest H. Kelsen
-opiera się na filozofii Kanta
-podstawą jest teza o uniwersalnej jedności prawa, zakładająca, że świat norm prawnych stanowi jeden
system prawny zbudowany hierarchicznie
-najwyższą hierarchicznie normą podstawową prawa m-dowego jest pacta sunt servanda i jest ona źródłem
wszelkich innych norm
-prawo jest porządkiem normatywnym, który określa wzorce postępowania oraz towarzyszące im sankcje
Monizm nacjonalistyczny charakterystyczny dla nauki niemieckiej XIX i XX w.
-głównymi przedstawicielami są: A. Zorn, Ph. Zorn, E. Kaufmann, A. Lasson
(…)
… do ustanowienia szerokości swojego morza terytorialnego do
graniczy nie przekraczającej 12 mil morskich licząc od linii podstawowej
Art. 14 - państwo nadbrzeżne ma prawo ustalić linię podstawową morza terytorialnego, przy użyciu
którejkolwiek metody konwencyjnej w zależności od różnych warunków
Art. 15 - w przypadku braku porozumienia między państwami, państwo jest kompetentne do
jednostronnego delimitowania morza terytorialnego wobec państw sąsiednich
Art. 16 - państwo ma obowiązek zaznaczenia linii delimitacyjnych morza terytorialnego na mapach i
podania do wiadomości publicznej oraz Sekretarzowi Generalnemu ONZ
Art. 21 - państwo nadbrzeżne ma prawo wydawać ustawy i inne przepisy dotyczące nieszkodliwego
przepływu przez morze terytorialne w zakresie wszystkich lub niektórych wymienionych tam spraw…
… się na swoją konstytucję, by nie wykonywać zobowiązań
m-dowych
Konwencja wiedeńska o prawie traktatowym (1969r.) - jest kodyfikacją norm zwyczajowych i
fundamentalnym źródłem w dziedzinie zawierania, obowiązywania i stosowania traktatów m-dowych
-stanowi, że żadna strona nie może powoływać się na prawo wewnętrzne dla uzasadnienia zaniedbywania
wykonywania traktatu
-obowiązuje zatem zasada prymatu prawa m…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)