Prawo konstytucyjne - wykład 8

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 840
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo konstytucyjne - wykład 8 - strona 1 Prawo konstytucyjne - wykład 8 - strona 2

Fragment notatki:

- „tezy dotyczące zmian konstytucyjnych wysłane do parlamentu” - Donald Tusk obiecuję wybór prezydenta - jego kompetencje, zwierzchnik sił zbrojnych
RBN - uznana jako niepotrzebna, organ półmartwy
~BBN - organ obsługujący administracyjnie RBN (A. Szczygło)
- Stan wojny c.d. - rozporządzenia z mocą ustawy
Art. 234 - przeniesienie do działu o stanach nadzwyczajnych - przełamanie monopolu ustawodawczego
II warunki dla wprowadzenia art. 234:
Wprowadzenie stanu wojennego Niemożność zebrania się sejmu na posiedzeniu Egzekutywa na cza przejściowy może przejąć zakres ustawodawstwa z różnym skutkiem, musi być jednak współdziałanie, nie może podejmować jeden organ bez kontroli, musi być wniosek RM. RM też nic nie zrobi jeśli Prezydent nie wyda rozporządzenia
System rządów umiarkowanych, hamujących się wzajemnie
Wolności i prawa człowieka i obywatela , regulacja skutków stanów nadzwyczajnych - wyrównanie strat
Ust.5 zasada proporcjonalności - zakres rozporządzeń z mocą ustawy muszą być proporcjonalne do zagrożenia i zmierzać do art. 234 - element kontroli działalności
zatwierdzenie przez Sejm na najbliższym posiedzeniu wystaczy zwykła większość. Każde jedno rozporządzenie musi być rozpatrzone przez Sejm, jeśli nie zostaje przedłożone zostaje zawieszone, uważane jest za niezgodne Gdy rozporządzenie jest zawieszone, prawo się nie cofa, po ogłoszenie orzeczenia TK uznajemy prawo za nieważne - wtedy uruchamia się ustaw o odszkodowanie
Rozporządzenie z mocą ustawy - o charakterze dekretowym i o charakterze ustawy - Mała Konstytucja z 1947 ( w latach 89' - 92' nie występowały). Rozporządzenia niemożna zmienić; Konstytucji, budżetu ordynacji wyborczej, zawieszać praw i obowiązków człowieka i obywatela (pierwszych 10). W MK było usprawiedliwienie, że w krajumamy okres transformacji, a Sejm pracuję czasem zbyt długo, żaden rząd nie wystąpi o to jednak.
Problematyka systemów rządu - organów władzy wykonawczej - zabezpieczanie państwa i obywateli
Departament Bezpieczeństwa wewnętrznego - powstaje na wskutek 11.09.2001 - sekretarz jes podległy prezydentowi - rozwiązanie w Stanach Zjednoczonych Rosja - Premier - kwestia bezpieczeństwa państwa mimo że prezydent jest zwierzchnikiem sił zbrojnych
Polska - model hybrydowy - organy wpływają na siebie, hamują się np. prezydent działa inspirująco, koryguję działania rządu, ale nie zmienia go
PREZYDENT RP
Najwyższy Reprezentant RP
Kompetencja do ratyfikacji umów międzynarodowych uzależnienie od suwerena i przedstawicieli suwerena. Art. 89 ust. 1 pkt.1 - zgoda na ratyfikację umów międzynarodowych. Traktat Waszyngtoński - art. 89(był spór czy nie art.90)
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz