Prawo handlowe - postępowanie upadłościowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo handlowe - postępowanie upadłościowe - strona 1 Prawo handlowe - postępowanie upadłościowe - strona 2

Fragment notatki:

POSTĘPOWANIE UPADŁOŚCIOWE Po ogłoszeniu upadłości postępowanie upadłościowe prowadzone jest przez sąd, który ogłosił upadłość. Tokiem postępowania kieruje sędzia-komisarz, który spra­wuje nadzór nad czynnościami syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy. Syndyka powołuje się w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego. Nadzorcę sądowego powołuje się w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawar­cia układu. Zarządcę powołuje się w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawar­cia układu, gdy upadłemu odebrano zarząd majątkiem.
W wypadku ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego wy­znaczony przez sąd syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go oraz przystępuje do jego likwidacji. Ujawnia on postanowienie o ogłoszeniu upadłości w księgach i rejestrach, w których wpisany jest majątek upadłego, powiadamia wierzycieli oraz banki i instytucje, w których dłużnik ma złożone pie­niądze lub inny majątek. Może on żądać wiadomości dotyczących majątku upadłego od urzędów, instytucji i osób mających te wiadomości. Ze swej działalności syndyk składa sędziemu komisarzowi stosowne sprawozdania.
W najkrótszym czasie po ogłoszeniu upadłości syndyk przystępuje do spisu in­wentarza i oszacowania masy upadłości oraz sporządza plan likwidacyjny, w któ­rym określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku, termin sprzedaży, preliminarz wydatków oraz uzasadnienie ewentualnego dalszego prowadzenia dzia­łalności gospodarczej. W oparciu o powyższe dane i dokumenty syndyk sporządza sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości i przedkła­da je sędziemu komisarzowi. Po sporządzeniu inwentarza i sprawozdania finansowego syndyk przeprowadza likwidację masy upadłości. Likwidacja następuje przez sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości lub w części, sprzedaż nieruchomości i ruchomości, ściągnięcie wierzytelności od dłużników i wykonanie jego praw mająt­kowych wchodzących w skład masy upadłości albo ich zbycie. Przy upadłości likwi­dacyjnej przedsiębiorstwo upadłego może być prowadzone dalej, jeżeli jest możliwe zawarcie układu z wierzycielami lub możliwa jest sprzedaż przedsiębiorstwa. Przed­siębiorstwo upadłego powinno być sprzedane jako całość, chyba że nie jest to możli­we. Na nabywcę przechodzą wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi udzielane upadłemu. Natomiast nabywca przedsiębiorstwa nabywa je w stanie wolnym od ob­ciążeń i nie odpowiada za zobowiązania upadłego.
Gdyby zaistniała taka potrzeba, sędzia komisarz może ustanowić radę wierzycieli. Musi ją ustanowić na wniosek wierzycieli mających co najmniej piątą część ogólnej sumy wierzytelności. Rada wierzycieli składa się z trzech lub pięciu członków i słu­ży pomocą syndykowi, nadzorcy sądowemu lub zarządcy. M.in. kontroluje ona ich czynności, bada stan funduszów masy upadłości, udziela zezwoleń na dokonywanie czynności wymagających takiej zgody oraz wyraża na żądanie opinie w innych spra­wach. Uchwały rady zapadają większością głosów.


(…)

… oznaczonego terminu zgłoszenia wierzytelności i ich sprawdzeniu, syndyk, nadzorca sądowy albo za­rządca sporządza listę wierzytelności. Lista taka ogłaszana jest w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ustaloną listę każdy zainteresowany może przeglądać w sekretariacie sądu, może złożyć sprzeciw co do uznania wierzytelności, a ten, którego wierzytelność nie została uznana, może złożyć sprzeciw co do powyższej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz