To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Fundusze strukturalne i system finansowania projektów UE Prawo finansowe UE (z uwzględnieniem problematyki polityki spójności) Prawo finansowe w ujęciu: a) szerokim – normy prawa walutowego, dewizowego, budżetowego, podatkowego, celnego oraz te, regulujące funkcjonowanie rynku finansowego; b) wąskim – normy dotyczące choćby pośrednio finansowania zadań publicznych w postaci czynnej (zadania są finansowane z budżetu ogólnego UE) lub biernej (prawo UE ustanawia zasady finansowania określonych zadań publicznych, pozostawiając ich realizację – w ujęciu finansowym – PCz. • Źródła prawa budżetowego: a) prawo pierwotne – przede wszystkim TFUE; b) prawo wtórne – przede wszystkim tzw. decyzje i rozporządzenia budżetowe (np. rozporządzenie Rady nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego stosowane do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, Dz.U. UE 2002 L 248/16); * porozumienia międzyinstytucjonalne – porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy PE, Radą i KE z dnia 29 czerwca 1988 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienie procedury budżetowej (Dz. U. UE 1988 L 185/33). • Rozwój prawa budżetowego (z uwzględnieniem polityki spójności) • Odrębne budżety każdej z 3 Wspólnot; • Traktat o fuzji (podpisany 8.04.1965 r., wchodzi w życie w lipcu 1967 r.) – integracja wydatków administracyjnych i odpowiadających im dochodów EWWiS, dochodów i wydatków EWG oraz EWEA; • Traktaty luksemburskie z 21.04.1970 r. oraz z 22.07.1975 r. (tzw. traktaty budżetowe) – stworzyły, wraz z przepisami wydanymi na ich podstawie, podstawowe ramy obecnie funkcjonującego porządku budżetowego UE oraz zaprowadziły system tzw. własnych źródeł Wspólnoty, zapowiadając odejście od wpłat PCz; • I pakiet Delorsa (plan reformy budżetu ogólnego Wspólnot przyjęty w 1988 r.) – w odniesieniu do funduszy strukturalnych wzmocniono zasadę koncentracji - przeznaczono je bezpośrednio nie na ogólne wsparcie gospodarek PCz, ale na realizację jedynie niewielu (stosunkowo szeroko określonych) celów uznanych za priorytetowe z punktu widzenia efektywności oddziaływania na poziomie wspólnotowym: ü 1 cel – wspieranie rozwoju i dostosowania strukturalnego regionów słabiej rozwiniętych (EFRR, EFS oraz sekcja gwarancji funduszu rolneg);, ü 2. cel – przemiana regionów, regionów granicznych i części regionów, w których zlokalizowane są branże schyłkowe (EFRR i EFS), ü 3 cel – zwalczanie długookresowego bezrobocia (EFS), ü 4 cel – ułatwienie integracji zawodowej młodzieży (EFS), ü 5 cel – przyspieszenie dostosowań struktur rolnych oraz wspieranie rozwoju obszarów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)