Prawo administracyjne streszczenie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 252
Wyświetleń: 3024
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne streszczenie - strona 1 Prawo administracyjne streszczenie - strona 2 Prawo administracyjne streszczenie - strona 3

Fragment notatki:

Administracja. Prawo administracyjne. Stosunek administracyjnoprawny. Źródłami prawa administracyjnego. Konstytucja jako źródło prawa administracyjnego. Ustawy. Umowy międzynarodowe jako źródła prawa administracyjnego. Akty normatywne Rozporządzenie z mocą ustawy. Rozporządzenia. Uchwały i zarządzenia organów centralnych. Subdelegacja kompetencji prawotwórczych. Akty prawa miejscowego (pojęcie). Akty planowania. Akty wykonawcze prawa miejscowego. Statuty jednostek samorządu terytorialnego. Przepisy porządkowe stanowione przez jednostki samorządu terytorialnego. Akty wewnętrzne. Organy publikacyjne ? Dzienniki Urzędowe. Dziennik Ustaw RP. Dziennik Urzędowy RP ?Monitor Polski?. Dziennik Urzędowy ?Monitor Polski B?. Dzienniki urzędowe organów centralnych. Dziennik urzędowy wojewódzki. Czynności administracyjnoprawne. Aktem administracyjnym. Uznanie administracyjne. Porozumienie administracyjne. Ugoda administracyjna. Koncentracja i dekoncentracja. Centralizacja i decentralizacja. Hierarchiczne podporządkowanie. Organ administracji publicznej (pojęcie). Centralne organy administracji. Komitet Integracji Europejskiej. Krajowa rada Radiofonii i Telewizji. Wojewódzką administrację zespoloną. Gospodarka komunalna. WBP jako organ wykonawczy gminy. Gmina (Powiat) związki, porozumienia i stowarzyszenia międzygminne (powiatowe). Państwowa Inspekcja Pracy. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Kontrola Sądowa (TK). Kontrola resortowa. Kontrola instancyjna. Kontrola międzyresortowa. Kontrola prokuratorska. Regionalna Izba Obrachunkowa. Kontrola społeczna.

Administracja zorganizowana działalność, służąca do osiągnięcia pewnych celów. Administracja jest planową, celową i trwałą działalnością. Wyróżniamy adm.: 1) prywatną-organizacja prowadzona przez jednostkę, w jej interesie lub interesie osób trzecich; 2) państwową- celowa, trwała działalność państwa do wyznaczonych celów; 3) publiczną- sprawowana przez organy państwowe i inne podmioty administracji w interesie zbiorowym, publicznym. W teorii wyróżniamy adm. w ujęciu a) podmiotowym- są to organy adm. oraz inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu adm. publicznej, np. terenowe organy adm. rządowej, organy samorządu terytorialnego, b) przedmiotowym- jest to taka działalność państwa, której przedmiotem są sprawy administracji, a więc zadania i kompetencje z zakresu władzy wykonawczej, c) formalnym- jest to cała działalność wykonywana przez podmioty adm. bez względu na jej charakter. Rzeczowy (przedmiotowy) podział zadań w adm. publ. to liczne działy administracji publicznej, jak np. administrację budownictwa, oświaty, ochrony zdrowia, spraw socjalnych, itd. Z punktu widzenia podmiotowego można wyróżnić administrację rządową i administrację samorządową
We współczesnej doktrynie wyróżnia się administrację władczą i administrację świadczącą. O administracji władczej mówi się wówczas, gdy administracja wkracza, przy użyciu środków władczych ingeruje w sferę prawną obywateli, ogranicza jego wolność bądź własność, gdy nakłada na niego obowiązek, w jakiś sposób go obciążą. Administracja świadcząca zapewnia obywatelowi określone świadczenia lub inne korzyści
Prawo administracyjne jest to zespół norm, które regulują administracyjną działalność państwa. Prawo adm. jest gałąź prawa, która reguluje działalność organów państwowych, Prawo adm. reguluje przede wszystkim stosunki między administracją a obywatelami i tworzy prawa i obowiązki obywateli ale zawsze wobec adm. Prawo administracyjne dziel

(…)

…, zatrudnione w jednostce naukowej. Przewodniczący kieruje pracą Komitetu i reprezentuje Komitet na zewnątrz.
Rządowe Centrum Studiów Strategicznych. jest „państwową jednostką organizacyjną, prowadzącą prace służące RM i Prezesowi RM do programowania strategicznego, prognozowania rozwoju gospodarczego, społecznego oraz zagospodarowania przestrzennego kraju”. Centrum współdziała z Polską Akademią Nauk, instytucjami naukowymi i szkołami wyższymi. Rządowym Centrum Studiów Strategicznych kieruje Prezes. Konstytucja nie przewiduje, aby Prezes Centrum wchodził w skład RM.
Krajowa rada Radiofonii i Telewizji. KRRiT stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Członków (9) Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powołuje Sejm (4), Senat (2) i Prezydent (3…
…, Prezesa RM, ministrów kierujących działami administracji rządowej, KRRiT, przewodniczących Komitetów: Badań Naukowych i Integracji Europejskiej, wojewodów. Rozporządzenia są wydawane na podstawie upoważnienia szczegółowego zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Wyróżniamy upoważnienia obligatoryjne i fakultatywne. Upoważnienia obligatoryjne - gdy organ upoważniony jest zobowiązany do wydania…
…, 2) ogłoszenia i obwieszczenia przedsiębiorców, jeżeli odrębne przepisy nie wymagają ich ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, 3) inne akty prawne, a także informacje, komunikaty, ogłoszenia i obwieszczenia organów, instytucji i osób, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią. Ogłaszanie obwieszczeń i ogłoszeń, o których mowa w pkt.1 i 2, jest odpłatne. Wysokość opłat określa Prezes RM w drodze…
… Papierów Wartościowych i Giełd, Prezesa Głównego Urzędu Miar, Szefa Urzędu Ochrony Państwa, -przez właściwego ministra (centralne organy resortowe) - Komendanci: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, Szefa Obrony Cywilnej Kraju oraz Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców. Agencja np. prywatyzacji jest państwową osoba prawną, działa na podstawie powołanej ustawy, ustawy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz