Prasa kobieca - podział

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prasa kobieca - podział - strona 1 Prasa kobieca - podział - strona 2 Prasa kobieca - podział - strona 3

Fragment notatki:

Prasa kobieca
Vogue
Cosmopolitan
Elle
Marie Claire
Opracowała: Paulina Chacińska
Na początku był Vogue… Vogue - pierwszy ilustrowany magazyn poświęcony modzie wyrósł z tygodnika działającego od 1892 roku. Dość niepewny start pisma nie przewidywał tak wielkiego sukcesu jaki miał w przyszłości nadejść. W 1909 roku młody wydawca Condé Nast wykupił tytuł i przekształcił go w wiodący na rynku magazyn, który spowodował prawdziwy wysyp podobnych pism. Już rok później niewielka dotąd publikacja rozrosła się do poważnego formatu wychodzącego dwa razy w miesiącu. Podążając za wizją Condé Nast'a Vogue publikował informacje kulturalne i sylwetki wpływowych osób w równej mierze co prezentował aktualne trendy w modzie. Od momentu swojego powstania magazyn starał się portretować elity oraz służyć radą w tematach: etykiety, urody i mody. Vogue nie tylko przekazywał informację o trendach w modzie i urodzie ale dodatkowo stał się zapisem zmian kulturowych - zmian w myśleniu, działaniu i ubieraniu się.
Od 1913 roku - gdy kolejne strony magazynu zapełniały się elementem zupełnie nowym, czyli fotografią - Vogue pod przewodnictwem redaktor Edny Woolman Chase i kierownika artystycznego Dr. Mehemeda Gehmy Agha wielokrotnie zmieniał swój kształt i wizerunek. Od kreacji gwiazd filmowych magazyn przeszedł do pokazywania ubrań bardziej przeciętnym kobietom dostępnych. Ważnym momentem dla młodego tytułu była II wojna światowa, gdy pismo pokazując front i dramaty ludzi nie rezygnowało również z prezentowania mody i sposobów na piękny wygląd, wyczuwając że czytelniczka oczekuje od swojej gazety rozrywki i oderwania od otaczającej ją rzeczywistości. Jessica Daves wraz z Alexandrem Libermanem wprowadzili do powojennych wydań Vogue'a prostotę i bezpretensjonalność. Po przeformatowaniu pisma jednym z najważniejszych posunięć okazało się zatrudnienie w 1943 roku fotografa Irvinga Penna, który razem z Richardem Avedonem zmodernizował fotografię mody. Używając naturalnego oświetlenia i pozbywając się zbędnych elementów z kadru Penn skupił się na prezentowaniu ubrań. Urozmaicona zawartość magazynu nie ograniczała się jednak do ubrań. Na stronach Vogue'a znaleźć można było sylwetki znanych postaci, reportaże, a także kolumny poświęcone kulturze i sztuce. Magazyn stawał się dzięki temu wielowymiarowy i przyciągał czytelników o różnym statusie zarówno socjalnym jak i ekonomicznym.


(…)

… również w jego wnętrzu. W rezultacie każda strona zapełniała się informacjami, a czasopismo dostosowywało się do ówczesnych pracujących kobiet.
Od końca lat 80. redaktorem naczelnym Vogue'a jest Anna Wintour, która przyczyniła się do rozwoju magazynu, który obecnie nie tylko prezentuje informacje kulturalne, społeczne, polityczne, ale także w znacznej mierze kreuje obowiązujące trendy. W dalszym ciągu Vogue wyznacza nowe tendencje w modzie, dodatkach, kosmetykach - zabawia i kształci młode kobiety na całym świecie. Obecnie magazyn wydawany jest przez Condé Nast Publications. Posiada 17 edycji na całym świecie, choć najbardziej znaczącymi i opiniotwórczymi pozostały edycje francuska i amerykańska.
Anna czyli diabeł?
Najbardziej znaną i z pewnością najbardziej kontrowersyjną redaktor naczelną Vogue'a (edycji…
…. Kolejnym stanowiskiem była redaktor naczelna brytyjskiej edycji Vogue'a w roku 1986. W dwa lata później Winour, w której pokładano ogromne nadzieje w związku z kryzysem pozycji magazynu objęła funkcję redaktora amerykańskiego Vogue'a. Nie zawiodła oczekiwań, przywróciwszy pismo na szczyt kobiecych tytułów. Wintour szybko zyskała miano wyroczni mody, wyznaczającej nowe trendy. Jej zarobki szacuje…
… albo carycą. Nie rozumiała, że można w ogóle wychodzić z pracy. W 1972 roku musiała zwolnić tempo z powodu choroby Alzheimera. Na początku lat 80. pismo wykupiła grupa Hachette. Hélène Lazareff zmarła w 1988 roku. Struktura pisma, którą wprowadziła, nie zmieniła się do dziś: 50 proc. zawartości dotyczy mody i urody, 25 proc. - stylu życia (kuchnia, podróże, deco) i 25 proc. to magazyn, czyli reportaże…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz