To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pracownicy Administracji publicznej
I. PRAWO URZĘDNICZE - wszystkie przepisy prawa dotyczące urzędników państwowych i pracowników samorządowych; na to prawo składają się:
elementy administracyjnoprawne
elementy prawa pracy
II. ŹRÓDŁA PRAWA URZĘDNICZEGO
ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
ustawa z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej
ustawa z 22 marca 1990 r. pracownikach samorządowych
kodeks pracy z 1974 r.
akty wykonawcze
statuty, regulaminy (pawo wew)
III. USTAWA O PRACOWNIKACH URZĘDÓW PAŃSTWOWYCH
1. Rodzaje pracowników:
mianowani
zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (na czas określony- odchodzą wraz z ministrem/wraz ze zmianą gabinetu; na czas nieokreślony)
urzędnicy niebędący pracownikami państwowymi np. portierzy
2. Mianowanie- jednostronny akt administracyjny, dokonany przez kierownika urzędu, za zgodą mianowanego. 3. Skutki mianowania;
administracyjnoprawna droga rozpatrywania sporów ze stosunku pracy; od decyzji przysługuje odwołanie lub skarga do NSA (dotyczy urzędników mianowanych)
wszystkie spory rozstrzygane są w drodze decyzji administracyjnych
4. Cechy stosunku mianowania:
stałość stosunku pracy (stosunku służby) tzn. rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem mianowanym następuje z określonych w ustawie przyczyn
dyspozycyjność urzędników państwowych- oznacza możliwość zmiany stosunku pracy w zakresie rodzaju, miejsca i czasu wykonywanej pracy bez zgody urzędnika pracy; urzędnika mianowanego można w uzasadnionych przypadkach przenieść na okres do 6 miesięcy w ciągu 2 lat do pracy w innym urzędzie, w tej samej lub innej miejscowości, przy zachowaniu wymogów dotyczących zgodności pracy z posiadanymi przez urzędnika kwalifikacjami i zagwarantowanym wynagrodzeniu stosownym do wykonywanej pracy, ale nie niższym od dotychczasowego
szczególna treść obowiązków- sumienne wypełnianie poleceń służbowych; bezwzględny zakaz wykonywania poleceń, których wykonanie stanowiłoby przestępstwo/powodowało straty; zakaz prowadzenia pewnego rdz działalności gosp; zakaz udziału w strajkach; obowiązek poddawania się okresowym ocenom, testom kwalifikacyjnym
uprawnienia urzędników- w razie rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem mianowanym z powodu likwidacji/ reorganizacji urzędu, w okresie między ustaniem zatrudnienia a podjęciem pracy/ działalności gosp. urzędnikowi przysługuje świadczenie ze środków budżetu państwa, przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy; prawo do wcześniejszego przejścia na emeryturę, jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z powodu likwidacji/ reorganizacji urzędu, uniemożliwiające dalsze zatrudnienie pracownika, a mężczyzna i kobieta ukończyli odpowiednio 60 i 55 lat oraz mają wymwgany okres zatrudninia
(…)
… do emerytury na podstawie przepisów dotyczących ogółu pracowników
bez wypowiedzenia z winy urzędnika - stosunek pracy ulega rozwiązaniu z winy urzędnika w razie: a) prawomocnego skazania na karę pozbawienia praw publicznych, b) prawomocnego ukarania karą dyscyplinarna wydalenia pracy w urzędzie, c) zawinionej utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku
bez wypowiedzenia - rozwiązanie stosunku pracy jest dokonane niepalenie od woli urzędnika i ma charakter mieszany, gdyż obejmuje obligatoryjną przesłanke - utratę obywatelstwa , a także przesłanki fakultatywne - w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok
IV. STATUS PRAWNY PRACOWNIKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ
1. Nawiązanie stosunku pracy
Każdy kandydat na cżłonka korpusu służby cywilnej winien :
mieć obywatelstwo polskie
korzystać z pełni praw publicznych
nie być karanym za przestępstwo popełnione umyślnie
posiadać kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej
cieszyć się nieposzlakowaną opinią
Pracownik służby cywilnej może ubiegać się o mianowanie, jeżeli spełnia następujące warunki :
odbył służbę przygotowawczą (nie dotyczy to absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej)
posiada tytuł magistra lub równorzędny
zna co najmniej jeden język obcy
jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony.
2. Stałość stosunku służby urzędnika służby cywilnej
3. Dyspozycyjność urzędnika służby cywilnej
4.Obowiązki i prawa członka korpusu służby cywilnej
5. Odpowiedzialność dyscyplinarna służby cywilnej
V. STATUS PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Pracownikiem samorządowym może być osoba…
… ono naruszenia obowiązku przez urzędnika mianowanego zatrudnionego w urzędzie naczelnego organu państwa *zasada kontradyktoryjności- typ pstępowania, w którym uczestniczą 2 strony: rzecznik dyscyplinarny obwiniający urzędnika omianowanego o naruszenie obowiązku i obwiniony urzędnik *zasada wyłączenia kontroli sądowej orzeczeń dyscyplinarnych- NSA ani sąd powszechny nie jest właściwy do kontroli rozstrzygnięć…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)