To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POZYTYWIZM WARSZAWSKI Na początku mojego referatu chciałabym skupić się na temacie mojego wystąpienia. Pozytywizm warszawski (wg. Encyklopedii PWN) jest to prąd ideowy oraz publicystyczno - literacki rozwijający się w latach 1864 - 1890 głównie w Warszawie. Pozytywizm Warszawski rozpoczyna się zaraz po zakończeniu Powstania Styczniowego i trwa ok. 36 lat.
W 1864 roku została przeprowadzona reforma uwłaszczeniowa chłopów. W okresie tym w Królestwie Polskim powstawał wielki przemysł. Oba te czynniki wpłynęły na szybki upadek warstwy szlacheckiej oraz osłabienie jej dominującej roli w społeczeństwie. Wraz z rozwojem sił wytwórczych powiększają się wpływy i znaczenie nowej klasy społecznej - mieszczaństwa . To właśnie do mieszczaństwa na służbę będą przychodzili potomkowie zrujnowanych właścicieli ziemskich. Ponieważ dla Polaków dostęp do służby wojskowej był zamknięty. Młodzież nie mając wielkiego wyboru wypełnia uczelnie w Warszawie, Rosji i zagranicą. Kształcą się tam przyszli specjaliści tj: lekarze, technicy, inżynierowie, handlowcy oraz bankowcy.
Pojawienie się nowej klasy społecznej nie obyło się bez ostrej walki ideologicznej nazwanej „WALKĄ MŁODYCH ZE STARYMI”. Obóz młodych zwalczał pozostałości feudalnych instytucji i szlacheckiej świadomości. Poszukiwali oni oparcia dla swoich społecznych programów w naukach przyrodniczych oraz filozofii racjonalistycznej. Odrzucali zaś romantyczne koncepcje filozofii mistycznej . Wsparciem dla inteligencji mieszczańskiej stały się: ewolucjonizm Spencera oraz empiryzm i utylitaryzm Milla . Są one niejako wyzwaniem filozoficznym dla mieszczaństwa. Lecz nie tylko Spencer i Mill odznaczyli swe piętno na sposobie myślenia Polskiej Klasy Mieszczańskiej są to również Buckl i Darwin . Obaj myśliciele kreując prawa rozwojowe przyrody i społeczeństwa podważali podstawowe założenia rozwoju społecznego i tradycyjnej genetyki. Darwinizm zaś stał się nie tylko teorią naukową lecz murem dzielącym ludzi. Dyskusje związane ze sformułowaniem przez Darwina teorii walki o byt, doboru naturalnego, czy dziedziczności stawały się nie tylko dyskursami naukowymi ale również ideologicznymi.
Pomimo upowszechnienia się w Polsce zagranicznych teorii, Pozytywizm Warszawski znacząco odbiegał od pozytywizmu zachodnioeuropejskiego. Na zachodzie objawiał się on poprzez rozwój poszczególnych nauk w określonych systemach filozoficznych, zaś w Polsce był to ruch społeczno - ekonomiczny. Pozytywizm Polski i Europejski łączy ogólna zasada trzeźwości, utylitaryzmu oraz oparcia się na zdobyczach nauki. Pomimo różnic w każdym kraju przejście do systemu kapitalistycznego wiązało się ze zmianami w edukacji, która była centralnym punktem reform i zmian. W Anglii mieszczaństwo bardzo interesowało się zmianami systemu kształcenia, tak aby nauczać podstaw produkcji, przy równoczesnym rozwoju fizycznym, po to aby łatwiej było walczyć o nowe rynki zbytu. Tendencje te wyraża pedagogika
(…)
… rozwoju fizycznym, po to aby łatwiej było walczyć o nowe rynki zbytu. Tendencje te wyraża pedagogika Locke`a będącego synem klasowego kompromisu 1688. Kompromis ten to sojusz bogatego mieszczaństwa z możnowładztwem, w wyniku którego w Anglii zapanowała monarchia konstytucyjna (gwarantująco szeroki zakres praw politycznych mieszczaństwu).
We Francji żywy rozwój myśli pedagogicznej w XVIII w. Zawdzięczamy…
…. powszechnej.
Podobne rozprawy snują także uczeni w KP:
Kramsztyk wartość kształcącą w naukach przyrodniczych widzi w ich metodzie i treści.
Wernic pisze o konieczności reform gimnazjów filologicznych, usunięcia łaciny oraz nauki języków klasycznych.
W drugiej połowie XIX w. rozwinął się żywo ruch kobiecy - „emancypacja kobiet”. Do tej pory dziewczęta z rodzin szlacheckich mogły uczyć się na prywatnych…
… Uniwersytet Rosyjski o znacznie niższym poziomie.
1872 - język rosyjski - przedmiot nauczania w szkołach początkowych
1885 - j. rosyjski - obowiązkowy we wszystkich szkołach, oprócz nauczania Religi i języka ojczystego. Rusyfikacja w KP trwała, aż do roku 1905.
Szkolnictwo polskie przeniosło się do nauczania domowego. Inicjatywa ta powstała ze strony pedagogów „ Opiekuna Domowego” - tygodnik wydawany…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)