Historia myśli pedagogicznej Starożytna Grecja była podzielona na miasta - państwa ( polis)
Sparta była polis wojennym Noworodek był oceniany przez radę starszych ( Geruzję) oceniano jego przydatność do życia, a dzieci słabe i wątłe uśmiercano, uważano, że jest ona nieprzydatne dla państwa. Starożytność była czasami niewolniczymi ludzie dzielili się na ludzi wolnych niewolników
Wychowanie ludzi wolnych w Sparcie Każde dziecko po urodzeniu otrzymywało działkę ( Likury)
Dzieci były odzwyczajane od ciepła, światła, łaknienia, wygód
Do 7 roku życia były pod opieką matki Po ukończeniu 7 roku życia zajmowało się nimi państwo ( mieszkali w koszarach do końca życia) Wychowanie chłopców rozwój fizyczny i wytrzymałość na ból, chłód, głód
uczono posłuszeństwa, rywalizacji, odwagi, władania bronią, sprytu ( ukraść np. jedzenie i nie dać się złapać), dzieci bito
Mężczyzna musiał być sprawny i wytrzymały od 18 do 20 roku życia był okres bezpośredniego przygotowanie żołnierskiego Eufebia - nauka sztuki żołnierskiej Wśród niewolników wywoływano powstania (krypteje) zapanowanie nad powstaniem było nauką zabijania dla uczniów od 20 do 30 roku życia trwała obowiązkowa służba wojskowa od 30 roku życia stawał się pełnoprawnym obywatelem i musiał znaleźć żonę. Jeśli ktoś się nie ożenił państwo organizowało swaty. Wychowanie dziewcząt Również jak chłopcy trafiały do koszar gdzie ćwiczono ich wytrzymałość i odporność aby rodziły zdrowe dzieci. Uczyły się również walki aby bronić Sparty gdy mężczyźni byli na wojnie. Wykształcenie w Sparcie Jednostronne ( fizyczne) przygotowywało do roli wojownika, w Sparcie wojownicy to hoplici Wychowanie umysłowe w Sparcie Uczyli się czytać, pisać, pieśni, eposów, mówili krótko ( lakonicznie) Dlaczego w Sparcie było wychowanie wojskowe? Ponieważ toczono ciągłe wojny o hegemonie, było więcej niewolników niż ludzi wolnych, dzieci były własnością państwa, Sparta leżała w głębi lądu otoczona górami ( odizolowana) Wychowanie w Atenach Wychowanie w Atenach różniło się od tego w Sparcie, były one położone nad morzem, zładowały się tam różne szlaki handlowe co sprzyjało rozwojowi państwa. Ateny miały inny ustrój polityczny - demokrację. Niewolnik był własnością prywatną, dbano o niego.
Wychowanie w Atenach było wszechstronne, ten ideał wychowawczy to kalokagatia ( piękny i dobry)
(…)
… ojcowie, członkowie rady starszych oglądać zmagania chłopców. Podczas oglądanie dyskutowali oni o polityce a chłopcy przysłuchiwali się temu.
Po III w p.n.e. rozpoczęły się czasy helleńskie. Wynaleziono szkołę.
Wynaleziono program nauczania - Siedem sztuk wyzwolonych program ten był używany w Europie do XVII wieku. Powstały wówczas: Szkoły elementarne tzw. trywialne od realizowanego programu TRIVIUM…
… w były to szkoły średnie które realizowały pełny program siedmiu sztuk wyzwolonych ( trivium, quadrivium) Szkoły katedralne powstawały przy katedrach(biskup), uczono w nich świeckich i duchownych
Szkoły parafialne były umieszczone przy parafiach, najniższe szkoły uczyły czytania, pisania, modlitwy, psalmów, ministrantury, wiadomości z zakresu rolnictwa.
Poza wyżej wymienionymi szkołami mieszczaństwo zakładało…
… się od kształcenia humanistycznego, retorycznego, lingwistycznego, na rzecz kształcenia praktycznego, powiązanego z życiem, zauważono potrzebę kształcenia z dziedziny przedmiotów matematyczno- przyrodniczych .
Michał Montaigne - potrzebna wiedza życiowa, realna „ Nie szkoła daję naukę, a życie ”, wiedza zdobywane nie tylko w szkole a również poza nią.
Kartezjusz - twórca racjonalizmu „Cogito ergo sum” - „ Myślę…
… Przedstawiciele myśli pedagogicznej W Polsce Andrzej Frycz Modrzewski „ O poprawie Rzeczypospolitej”
szkoła podstawową instytucją w państwie
szkoła pod opieką państwa finansowana przez kocioł dostępna dla wszystkich szkoła najważniejszą instytucją w państwie wychowanie moralne obywatelskie
Ad. 4 Szkolnictwo różnowiercze Jest związane z reformacją. Reformacja to ruch społeczno religijny.
1517 - ogłoszenie 95 tez…
… Wychowania zwłaszcza niemieckiej filozofii indywidualistycznej jej twórcą był Fryderyk Nietzsche głowił że człowiek ma być silny, samodzielny, zaradny ma sobie poradzić w życiu, Maks Steiner, John Dewey i jego pragmatyzm Rozwój nauk przyrodniczych odkryto prawo Ernesta Heackl'a mówiące, że człowiek w swoim rozwoju osobniczym (ontogenezie) powtarza skrócony rozwój całego gatunku ludzkiego (filogeneza)
Teoria…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)