To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POZYTYWIZM / REALIZM Laicyzacja, ateizm. Realizm w literaturze wziął się z malarstwa ( Gustaw Courbet ). Początkowo - określenie pogardliwe - twórczość realistyczna nie potrafiąca wznieść się do idealizmu.
Europa - II połowa XIX wieku
Głównie proza. Początek we Francji - najwcześniej i najbujniej rozwinięty. Zbiór tendencji
Realizm + naturalizm
Realizmy - narodowe, nadawały cechy charakterystyczne ze względu na warunki panujące w państwie, dlatego poszczególne określenie, np. Rosja - realizm filantropijny, Anglia - realizm moralistyczny, Francja - realizm estetyczny.
Wyrósł z mieszczaństwa (mieszczanie zaczynają mówić językiem literackim).
Wulgaryzacja realizmu - brak nacisku na stronę psychologiczną dzieł - BŁĘDNA TEORIA - by coś było realistyczne musi zaistnieć psychologicznie - np. FIODOR DOSTOJEWSKI odzwierciedlał stany psychiczne u swoich bohaterów w celu uwydatnienia realizmu.
Dyskurs powieściowy - naturalny dla realizmu :
1. czas - przedstawienie fabuły
2. dramatyczność - dialogowość
3. wiele detali charakteryzujących czas, otoczenie, postaci
Nacjonalistyczne/ państwowe realizmy :
REALIZM ESTETYCZNY - Francja - Stendhal, Balzac, Flaubert - „Madame Bovary” (rozwija się w sposób sentymentalny)
REALIZM MORALISTYCZNY - Anglia - b.wczesna twórczość Waltera Scotta, Wordworth.
Nie powstał na gruncie sprzeciwu wobec innych tendencji
Wprowadzał inną naukę/morał na końcu utworu lub w trakcie fabuły - cel moralistyczny
George Elliot, Mary Ann Evans - opisywanie konkretnego stanu społecznego, teksty o warstwie kościelnej („Scenki z życia plebanii”), chłopskiej („Młyn nad Flossą”)
Elizabeth Gaskell - utwory o robotnikach, przemyśle
George Meredith - o zdegradowanych warstwach arystokracji
Powieści grozy - Mary Shelley („Frankenstein”), Mikołaj Gogol („ Wieczory na chutorze w pobliżu Dikańki”)
Powieść historyczna - czerpała z p. patriotycznej, nie zawsze respektuje prawdę, uwzględnia. Elementy miłosne na równi z faktami historycznymi
„Powieść Walterscottowska” - „W więzeniu w Edinburghu”
z W. Scotta czerpał J. I Kraszewski - twórca narodowej powieści historycznej ; także H. Rzewuski FRANCJA - Aleksander Dumas („Trzej muszkieterowie”), Honore Balzac ( „Dziennik z Notre Dame”).
Twórcy często sięgali do odleglejszych czasów historycznych, gł. Średniowiecznych, np. Gogol
Powieść romantyczna + realistyczna = H. Gogol, J. Austen
(…)
…”
z W. Scotta czerpał J. I Kraszewski - twórca narodowej powieści historycznej ; także H. Rzewuski FRANCJA - Aleksander Dumas („Trzej muszkieterowie”), Honore Balzac ( „Dziennik z Notre Dame”).
Twórcy często sięgali do odleglejszych czasów historycznych, gł. Średniowiecznych, np. Gogol
Powieść romantyczna + realistyczna = H. Gogol, J. Austen
Wczesna powieść realistyczna = Balzac („Komedie ludzkie”), Ch…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)