To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pozycja prawno-ustrojowa Sejmu RP . „ Pat legislacyjny” - sytuacja, która stała się kulminacją w procesie ustawodawczym, kiedy to X kadencja Sejmu i I kadencja Senatu charakteryzowały się pasmem konfliktów. W konstytucji z 1997 r. legislatywa nadal pozostaje dwuczłonowa i składa się z Sejmu i Senatu( izby te obradują pod przewodnictwem Marszałka Sejmu , lub w jego zastępstwie Marszałka Senatu) W konstytucyjnie przewidzianych przypadkach działają jako Zgromadzenie Narodowe (ZN).- art.114.ust.2. Sejm stał się obok Senatu już w Małej Konstytucji z 1992r.( A Konstytucja z 1997 ten stan utrwala) jednym z dwóch równorzędnych ustrojowo (gdy chodzi o charakter nie zaś o zakres kompetencji - ten jest dla Sejmu znacznie szerszy niż dla Senatu) ogniw jednej z trzech władz, tj. władzy ustawodawczej. Art. 103 Konstytucji z 1997 r. zapewnia z kolei niepołączalność ( tzw.: incompatibilitas ) mandatu poselskiego z senatorskim. Ponadto także każdego z tych mandatów nie można łączyć obecnie z funkcjami :
Prezesa NBP
Prezesa NIK
Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznika Praw Dziecka
(i ich zastępców!)
Członka Rady Polityki Pieniężnej
Członka KRRiTv
Ambasadora
Z zatrudnieniem w Kancelariach Prezydenta RP, Sejmu, Senatu, a także w administracji rządowej Wyjątek !!! ( w Konstytucji )dla członków Rady Ministrów oraz sekretarzy stanu w administracji rządowej. ALE! Regulamin Sejmu zabrania im bycia członkiem komisji sejmowej, która jest organem kontroli sejmowej.( w przeciwnym razie minister stawałby się „sędzią we własnej sprawie”)
Ale mamy także możliwość innych przypadków zakazu łączenia mandatów przedstawicielskich z funkcjami publicznymi. Zawarte są one w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Zabrania ona w okresie wykonywania tychże mandatów równoczesnego wykonywania pracy npdst. Stosunku pracy w Biurach: TK,RPO,KRRiTv oraz Krajowym Biurze Wyborczym, w NIK-u , w Państwowej Inspekcji Pracy, w administracji samorządowej ( z wyjątkiem stosunku pracy z wyboru)
Ponadto Konstytucja w art.103.ust.2 wprowadza zdecydowany zakaz sprawowania mandatow przedstawicielskich przez:
Sędziów
Prokuratorów
Urzędników służby cywilnej
Żołnierzy w czynnej służbie wojskowej Funkcjonariuszy policji Służb ochrony państwa
Winni oni na czas pełnienia mandatu opuścić swoje stanowiska,wystąpić ze służby.
Tak samo senatorowie i posłowie nie mogą pracować w roli sędziego, prokuratora czy pracownika administracyjnego sądu , czy prokuratury.( zasada tzw.: twardej apolityczności określonych zawodów)
Uzupełnieniem tej reguły może być przepis(art. 107 Konstytucji) zabraniający przedstawicielom Narodu prowadzenia działalności gospodarczej z osiąganiem korzyści z majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego oraz nabywania tego majątku. Istnieje możliwość pociągnięcia posła lub senatora do odpowiedzialności przed Trybunałem stanu za naruszenie tegoż zakazu.( w takiej sytuacji orzeka on o pozbawieniu mandatu) Posłowie i senatorowie zobowiązani są (wg. Ustawy o warunkach wykonywania mandatu posła i senatora) do składania
(…)
… (musi być w związku z tym prowadzony przez Marszałków obu izb jawny i raz w roku podawany do publicznej wiadomości tzw. : Rejestr Korzyści i majątkowych oświadczeń , a w Senacie- Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich.)
Sejm wraz z Senatem stanowią obecnie jedyne ograny przedstawicielskie w RP, które posiadają przywilej bezpośredniej reprezentacji podmiotu władzy suwerennej, czyli Narodu. Konstytucja…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)