postulaty szkoły humanitarnej w dziedzinie prawa karnego materialnego i procesowego.
dotyczył przede wszystkim najbardziej jaskrawych przejawów bezprawia i okrucieństwa dotychczasowego systemu karania. -Walka z arbitralnością sędziów i stosowaniem analogii - określenie przez prawo, co jest przestępstwem i jaka grozi za nie kara (nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege) -Kodyfikacja prawa karnego - zupełna, zawierająca wszystkie rodzaje przestępstw. -Równość wobec prawa karnego. -Subiektywizacja odpowiedzialności karnej - zerwanie z pozostałościami odpowiedzialności obiektywnej. -Indywidualizacja - zniesienie pozostałości odpowiedzialności zbiorowej. -Zniesienie karalności czarów i magii, samobójstwa. -Problem kary: protest przeciwko okrucieństwu kar. Nowe założenia represji karnej: odrzucenie metafizycznych koncepcji kary, oparcie się na założeniach utylitaryzmu społecznego (osiągnięcie za jej pomocą pożytecznych dla społ. celów), zapobieganie dalszym przestępstwom przez oddziaływanie na przestępcę (za pomocą pracy - stąd też najbardziej korzystną kara było pozbawienie wolności z obowiązkiem pracy), kwestionowanie sensu kary śmierci. -Problem ekonomii kar: kara określona ustawowo, współmierna do przestępstwa, relatywna, szybko zastosowana; postulat nieuchronności kary.
- formalne określenie przestępstwa, pojawiło się u schyłku XVIII w, za przestępstwo zaczęto uznawać jedynie cyn zabroniony przez ustawę - nullum crimen sine lege
- w dobie Oświecenia nie stosowano większości kwalifikowanych kar śmierci, w Gdańsku zaniechano karania czarownic w 1659, w 1690 wieszania złodziei, w 1708 po raz ostatni spalono mężczyznę za sodomię
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)