Fragment notatki:
B. Prus (Głowacki) zajmował się zagad. Wych., sprawą opieki nad dzieckiem, wychowaniem kobiet, zag. higieny społ., w-f młodzieży. Zwolennik reform wych. podejmowanych przez nową ped., usiłującą dostosować system wych. do potrzeb rozwoju społ. i gospodarki. Chciał organizacji odpoczynku dla dzie. wielkich miast, propagował ideę zorganizowania zrzeszeń spor. i gimnastycznych.Interesował się rozwojem czytelnictwa, powoływał do tworzenia kółek czytelniczych na wsiach i w miastach. Nawoływał do utworzenia klasy wsparcia i zapomóg dla nau. , interesował się sytuacją nau. domowych. Formułuje program now. Wych. oparty na rozwadze, rozsądku i prakt..Chce uwzględnić przygotowanie do życia prak. Ludzkość wg.niego posiada ogólne kształtujące ją dążenia, ideały życiowe, które stanowią treści wszystkich ludzkich pragnień, nadziei, trudów. Doskonałość: ideał doskonałości- obserwacja natury może dostarczyć najwięcej materiału do zrozumienia istoty doskonałości. Szczęście: ideał szczęścia- łączy się z pozytywnymi zmianami dla danego osobnika, zawsze towarzyszy nam też cierpienie którego nie można usunąć. Użyteczność:wiąże się z działaniem czyli czynami człowieka. Struktura idealnej osobowości polega na ścisłej harmonii 3 czynników myśli woli i uczuć. J. W. Dawid Inicjator psych. wych.- zajmował się psy. aspektami procesów wych. i nauczania, uwarunkowań środowiskowych wpływających na rozwój osob.. Był wykładowcą na Uni Latającym, autor prac naukowych z dziedziny Pedał., swym piśmiennictwem wywarł wpływ na nauczycielstwo. Zainteresowania jego związane były z zagad. naucz. począt., którego podstawy opracował w dziele Nauka o rzeczach struktura lekcji oparta na 5 stop. : przygotowanie apercepcji;przedstawienie materiału konkretnego; porównywanie i wielokrotne kojarzenie;uogólnienie (pojęcia, definicje, prawa, reguły);zastosowanie Połączona elementami procesu psychicznego jak: przyjęcie podniet zewnętrznych; przeróbka wewnętrzna podniet ; ruchowa reakcja. C echy idealnego nauczy. , jego "duszę". Najważniejszą to miłość dusz ludzkich, potrzeba doskonałości, poczucie odpowiedzialności i obowiązku, wewnętrzną prawdziwość i moralną odwagę.Program D. zawierał opracowany kwestionariusz do obserwacji i prowadzenia spostrzeżeń nad dzieckiem, była to metoda dostępna dla każdego wychowawcy. Kwestionariusz zawierał zagadnienia :rodzina, wychowawcy, otoczenie;dziecko, czynniki fiz., stan zdrowia;zmysły; pamięć, kojarzenie;uwaga, spostrzegawczość;zasób doświadczeń i wyobrażeń; wyobraźnia;rozum;mowa;uczucia; ruchy. W 1893r. kw. został w przeglądzie pedag. z informacjami jak należy dzieci wypytywać, jak szeregować, segregować i obliczać materiał, jak prowadzić kartę danych osobistych dziecka. Udało się zorganizować przy pomocy nauczycieli obszerniejsze i systematyczniejsze badania, czego rezultatem stała się praca Dawida pt.: „Zasób umysłowy dziecka przyczynek do psychologii doświadczalnej.” Opracowuje i analizuje w niej zasób doświadczeń i wyobrażeń dziecka, a także uzasadnia potrzebę i znaczenie badania dotyczącego dzieci polskich.Dawid był pomysłodawcą projektu powołania Wyższej Uczelni Pedagogicznej dla kształcenia nauczycieli - POLSKI INSTYTUT NAUCZYCIELI- który miał być najwyższą szkołą dającą wykształcenie nauczycielom.
(…)
… przetrwać „ciężkie czasy”. Aleksander Świętochowski był reprezentantem tego młodego pokolenia. Mówiono o nim, że jest „żywym programem pozytywizmu”. Miał kompetencje filozofa, jak i społecznego praktyka. Nie lubił dostosowywać się do wymagań zbiorowości, był indywidualistą, dlatego też, choć wierny pozytywistycznym poglądom, wiele razy dyskutował z przekonaniem o wyższości celów społecznych nad potrzebami…
… nauczycielom. Pedagogika Celestyna Freineta- Celestyn Freinet był francuskim pedagogiem, który żył w latach 1896 - 1966. Pochodził z biednej, chłopskiej rodziny. I to środowisko przyrodnicze i ludzkie określiło jego stosunek do podstawowych zagadnień społecznych, filozoficznych i pedagogicznych. Od starszych braci, dziadków, pasterzy przejmował mądrość życiową, na którą składały się obserwacje i doświadczenia…
…, opracowane przez siebie. Celestyn Freinet uważał, że pedagogika nie jest czymś stałym, niezmiennym lecz jej celem powinno być tworzenie warunków dla rozwoju dziecka. Założenia pedagogiki Freineta:
1.nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie,
2.szkoła nie może selekcjonować dzieci na lepsze i gorsze lecz powinna pracować z dziećmi o różnych możliwościach intelektualnych,
3.w pracy pedagogicznej najważniejszy jest rozwój osobowości każdego dziecka,
4.pedagogika oparta jest na prawach dziecka, szacunku dla jego osoby, potrzeb i dążeń,
5.w rozwoju zawodowym nauczyciela ważna jest wymiana doświadczeń,
6.założenia pedagogiczne realizowane są za pomocą TECHNIK, które ułatwiają pracę nauczyciela.
Celestyn Freinet odrzuca on ocenę, konwencję podręcznika, uwzględnia indywidualne tempo pracy. Inny jest sposób zdobywania…
… się nimi w sposób celowy i zamierzony. Jest to wychodzenie poza dostarczane informacje, działanie niekonwencjonalne i niestandardowe. Pedagogika Montessori Stworzyła system wychowania dzieci w wieku przedszkolnym, nazwany później metodą Montessori. Metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi szkolnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla Marii Montessori "szkolna…
… według Dewey'a zbyt drastyczne metody takie jak: kary, zachęty, zaś praca miała być tym narzędziem, które wyzwala w dzieciach wrodzone popędy społeczne, twórcze, badawcze i artystyczno-ekspresyjne.
O prawdziwości zdobytej wiedzy decyduje użyteczność tzn. czy jest ona niezawodnym instrumentem skutecznego działania. Prawdziwe jest wszystko co prowadzi do sukcesu, powodzenia w działaniu. W swojej szkole John Dewey…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)