Populacje i próby danych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Populacje i próby danych - strona 1

Fragment notatki:


ZJAZD 3  Populacje i próby danych.  Estymacja parametrów – błąd standardowyprzedziały ufności    Skopiuj z I:\STATYSTYKA MATEMATYCZNA do swojego folderu plik  wzrost.xls .    Zad.  1.   Dane  w  pliku   wzrost   to  wyniki  pomiarów  wzrostu  wszystkich  studentów  Akademii  Statystyki  Stosowanej,  kobiet  ( k )  i  mężczyzn  ( m ).  Wylosuj  5  prób  po  10  pomiarów  i  oblicz  średnie  i  standardowe  odchylenia  w  tych  próbach;  podobne  obliczenia  wykonaj  dla  trzech  prób 100-elementowych (zastanów się, jak zapewnić losowość i właściwe replikacje). Oblicz  średnią i standardowe odchylenie dla wszystkich danych. Czy  w tej sytuacji  można określić  błędy  próbkowania?  Oceń,  jak  liczebność  próby  i  liczba  powtórzeń  wpłynęła  na  uzyskane  wyniki?  Zad.  2.   Podziel  dane  według  płci  studentów  (skopiuj  odpowiednio  do  zakładek   kobiety   i  mężczyźni ). Odpowiedz na pytanie – czy obliczenia z zadania 5 na zjeździe 2 (standaryzacja  pomiarów) mogły dotyczyć studentów analizowanej przez nas uczelni?  Zad.  3.   Oblicz  błąd  standardowy  dla  estymatorów  średnich  wartości  wzrostu  studentów  Akademii Statystyki Stosowanej (wyniki obliczeń z zadania 1, dla danych z pliku  wzrost . xls ):  a) dla średniej z małej próby (10-elementowej), b) średniej z dużej próby (100-elementowej).  Porównaj wyniki.  Zad.  4.   Jak  określić  przedziały  ufności  dla  średniej  z  próby  100-elementowej?  Wykonaj  obliczenia  dla  dwóch  poziomów:  95%  i  99%  (wartości  krytyczne  testu   uα   opartego  na  rozkładzie normalnym znajdziesz w tablicach lub Excelu). Porównaj wielkości przedziałów.  Zad.  5.   Czy  dla  małych  prób  można  konstruować  przedziały  ufności  tak  jak  dla  dużych?  Uzasadnij  odpowiedź.  Określ  95%  i  99%  przedziały  ufności  dla  średniej  z  10-elementowej  próby (wartości krytyczne testu  tα  opartego na rozkładzie  t  Studenta znajdziesz się w tablicach  lub Excelu). Czy długość przedziału ma związek z poziomem ufności? Jaka to zależność?  Zad.  6.   Zmierzono  wzrost  30  młodych  kobiet,  przechodzących  przez  kampus  Uczelni  w  dzień, i 30 młodych kobiet, napotkanych tam w nocy. Uzyskano wyniki: dla pierwszej grupy  średnia wyniosła 164 cm, standardowe odchylenie 5,2 cm; dla drugiej, odpowiednio, 171 cm i  4,4  cm.  Wszystkie  kobiety  zapewniały,  że  są  studentkami  Akademii  (z  arkusza   ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz