ZJAZD 3 Populacje i próby danych. Estymacja parametrów – błąd standardowy, przedziały ufności Skopiuj z I:\STATYSTYKA MATEMATYCZNA do swojego folderu plik wzrost.xls . Zad. 1. Dane w pliku wzrost to wyniki pomiarów wzrostu wszystkich studentów Akademii Statystyki Stosowanej, kobiet ( k ) i mężczyzn ( m ). Wylosuj 5 prób po 10 pomiarów i oblicz średnie i standardowe odchylenia w tych próbach; podobne obliczenia wykonaj dla trzech prób 100-elementowych (zastanów się, jak zapewnić losowość i właściwe replikacje). Oblicz średnią i standardowe odchylenie dla wszystkich danych. Czy w tej sytuacji można określić błędy próbkowania? Oceń, jak liczebność próby i liczba powtórzeń wpłynęła na uzyskane wyniki? Zad. 2. Podziel dane według płci studentów (skopiuj odpowiednio do zakładek kobiety i mężczyźni ). Odpowiedz na pytanie – czy obliczenia z zadania 5 na zjeździe 2 (standaryzacja pomiarów) mogły dotyczyć studentów analizowanej przez nas uczelni? Zad. 3. Oblicz błąd standardowy dla estymatorów średnich wartości wzrostu studentów Akademii Statystyki Stosowanej (wyniki obliczeń z zadania 1, dla danych z pliku wzrost . xls ): a) dla średniej z małej próby (10-elementowej), b) średniej z dużej próby (100-elementowej). Porównaj wyniki. Zad. 4. Jak określić przedziały ufności dla średniej z próby 100-elementowej? Wykonaj obliczenia dla dwóch poziomów: 95% i 99% (wartości krytyczne testu uα opartego na rozkładzie normalnym znajdziesz w tablicach lub Excelu). Porównaj wielkości przedziałów. Zad. 5. Czy dla małych prób można konstruować przedziały ufności tak jak dla dużych? Uzasadnij odpowiedź. Określ 95% i 99% przedziały ufności dla średniej z 10-elementowej próby (wartości krytyczne testu tα opartego na rozkładzie t Studenta znajdziesz się w tablicach lub Excelu). Czy długość przedziału ma związek z poziomem ufności? Jaka to zależność? Zad. 6. Zmierzono wzrost 30 młodych kobiet, przechodzących przez kampus Uczelni w dzień, i 30 młodych kobiet, napotkanych tam w nocy. Uzyskano wyniki: dla pierwszej grupy średnia wyniosła 164 cm, standardowe odchylenie 5,2 cm; dla drugiej, odpowiednio, 171 cm i 4,4 cm. Wszystkie kobiety zapewniały, że są studentkami Akademii (z arkusza
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)