Prawo konstytucyjne - strona 66

note /search

Pojęcie niezawisłości sędziowskiej - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 35
Wyświetleń: 581

pojęcie niezawisłości sędziowskiej Konstytucja stanowi, że sędziowie są niezawiśli i podlegają jedynie konstytucji oraz ustawom. Zdaniem TK niezawisłość oznacza zarówno niezależność sędziego od stron sporu jak i od organów państwa....

Pojęcie stan klęski żywiołowej - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 0
Wyświetleń: 378

pojęcie stan klęski żywiołowej Stan klęski żywiołowej jest rozumiany jako: katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki: zagrażają życiu lub zdrowiu znacznej liczby osób, mieniu o wielkich rozmiarach, środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skuteczne tylko prze...

Pojęcie sytuacji kryzysowej - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 49
Wyświetleń: 798

pojęcie sytuacji kryzysowej Sytuacja kryzysowa to sytuacja będąca następstwem zagrożenia i prowadząca w konsekwencji do zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym zakłóceniu w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do prz...

Prawo żądania wysłuchania - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 0
Wyświetleń: 434

prawo żądania wysłuchania Prawo żądania wysłuchania towarzyszy ustalaniu faktów dotyczących funkcjonowania rządu i ministrów, a polega na dokonywaniu ocen i formułowaniu różnego rodzaju sugestii, do których adresaci powinni się ustosunkowywać. Te oceny i sugestie nie mają prawnie wiążącego charakt...

opróżnienie urzędu prezydenta RP - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 217
Wyświetleń: 840

przypadki kiedy następuje opróżnienie urzędu prezydenta RP śmierć prezydenta zrzeczenie się urzędu trwała niezdolność do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia złożenie prezydenta z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu stwierdzenie nieważności wyboru prezydenta lub z innych przyczyn nie ob...

Różnica między stanem wojennym a stanem wojny - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 826
Wyświetleń: 8505

różnica między stanem wojennym a stanem wojny Istotą stanu wojennego jest wprowadzenie szczególnych zmian w wewnętrznym porządku państwa, a istotą stanu wojny jest oddziaływanie zewnętrzne, na płaszczyźnie prawa międzynarodowego. Wprowadzenie ...

Rządowe Centrum Legislacji - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 21
Wyświetleń: 504

Rządowe Centrum Legislacji działa przy prezesie Rady Ministrów jako wyodrębniona jednostka organizacyjna jego podstawowym zadaniem jest koordynacja działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa RM i innych organów administracji rządowej ...

Rzecznik Praw Obywatelskich - omówienie - Prawa człowieka

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 14
Wyświetleń: 385

Rzecznik Praw Obywatelskich Rzecznik Praw Obywatelskich jest konstytucyjnym, niezależnym i niezawisłym organem ochrony prawnej, który działa na podstawie art. 208-212 Konstytucji oraz ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich Zadaniem Rzecznika jest stanie na straży wolności i ...

Skład Trybunał Stanu - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 35
Wyświetleń: 364

Skład TS Przewodniczący, którym jest z urzędu I prezes SN 2 zastępców przewodniczącego 16 członków członkowie TS, poza przewodniczącym, są wybierani przez Sejm na okres jego kadencji ponowny wybór jest dopuszczalny zastępcy przewodniczącego, oraz min. połowa pozostałych członków TS musi mieć k...

Sposób powoływania Prezesa i wiceprezesa TK - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 42
Wyświetleń: 560

Sposób powoływania Prezesa i wiceprezesa TK Prezesa i wiceprezesa TK powołuje Prezydent RP spośród kandydatów (po dwóch na każde stanowisko) przedstawionych przez ZO TK. Prezydent może mianować tylko jedną z dwóch osób wskazanych przez TK. Odmowa mianowania obydwu kandydatów stanowi