To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pomiar elementów fali. Skala stanów morza Szacunek elementów fali stanowi jeden z trudniejszych pomiarów hydrologicznych na morzu, wymaga sporego doświadczenia. Główną przyczyną trudności jest to, że na morzu, wobec braku obiektów odniesienia (przedmiotów terenowych) ocena odległości i różnic wysokości powierzchni wody jest zawodna, utrudnia je dodatkowo kołysanie i ruch postępowy statku. Długość fali precyzyjniej ocenić można tylko wtedy, gdy statek znaduje się w dryfie a długość fali jest mniejsza od długości statku lub współmierna z długością statku. Długość statku stanowi wtedy miarę odniesienia. W przypadku fal o większych długościach ich pomiar (szacunek długości) nie jest ze statku możliwy (jest niewiarygodny). Z tego względu szacunek długości fali nie jest w praktyce stosowany (i nie zaleca się go prowadzić; tako rzecze instrukcja). Ponieważ długość fali można w prosty sposób obliczyć z okresu fali (patrz część wstępna), szacunek długości fali jest zastąpiony pomiarem okresu. Pomiar okresu fali może być przeprowadzony ze statku w sposób względnie wiarygodny i precyzyjny, zwłaszcza w sytuacji lepiej rozwiniętego falowania, w którym niektóre, choćby pojedyńcze fale załamują się. Po załamaniu na powierzchni wody tworzy się plama piany, utrzymująca się dość długo (kilkadziesiąt sekund). Pomiar okresu fali polega na odnotowaniu momentu, w którym plama piany znajdzie się na wierzchołku fali, w tym momencie włączamy stoper (sekundomierz). Obserwując nadal plamę piany notuje się następnie moment, przez wyłaczenie stopera, w którym znalazła się ona na grzbiecie następnej fali. Tak zmierzony okres jest rzeczywistym okresem fali, można z niego, posługując się omówionym już wcześniej formułami, określić tak długość, jak i prędkość fali. Na wolno poruszającym się statku można dokonać omówionej wyżej operacji mierząc czas, w którym plama piany znajdzie się na trzecim kolejnym grzbiecie. Należy wtedy wybrać do pomiaru najwyższe (środkowe) fale z grupy falowej. Po podzieleniu zmierzonego czasu przez trzy uzyska się wtedy średni okres fali znacznej. Na szybko poruszającym się statku należy mierzyć okres pojedyńczej fali, gdyż istnieje ryzyko, że stracimy plamę piany z oczu lub nie będziemy jej już mogli jednoznacznie zidentyfikować. Okres fali może być również oszacowany z dość dużą dokładnością w czasie ruchu statku, gdy mierzyć się będzie odstępy czasu, w jakich grzbiety kolejnych,
(…)
…) jest wymagana przez instrukcję
Każdorazowo, gdy szacuje się wysokość fali należy pamiętać, że linia horyzontu
(widnokręgu) wyznacza poziom, nie zaś ustawienie pokładu statku. Nie
uwzględnienie tego prowadzi do rażących błędów szacunku wysokości fali. Również
wysokość obserwatora nad poziom morza doprowadza często do przeszacowania
lub niedoszacowania wysokości fali. Analiza zapisów w Dziennikach Okrętowych…
… w przedziałach. Skala stanów
morza ma 10 stanów (stopni) - od 0 do 9. Jest stosowana m.in. w prognozach
przekazywanych otwartym tekstem (np. "...sea - 5...", "...Zatoka Gdańska 2-3..." ), w
zapisach w dziennikach okrętowych.
Granice przedziałów wysokości fal w niżej przedstawionej skali stanów morza
pochodzą z "The Mariner's Handbook" (NP 100, Sixth Ed., 1989), polskie określenia
z instrukcji do Dziennika…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)