Polski System Medialny - czasopisma

Nasza ocena:

5
Pobrań: 749
Wyświetleń: 2471
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polski System Medialny - czasopisma - strona 1 Polski System Medialny - czasopisma - strona 2 Polski System Medialny - czasopisma - strona 3

Fragment notatki:

Czasopisma Grupa czasopism w Polsce jest bardzo liczna i stanowi większą część rynku prasowego w naszym kraju. W Polsce wydawanych jest około 5400 czasopism. Grupa ta charakteryzuje się:
dużą liczbą
dużą dynamiką rozwoju (w 1989 r. wydawanych było ok. 3000 tytułów, a więc w ciągu 11 lat wzrost o ok. 70 %
duże zróżnicowanie w obrębie samych czasopism zarówno w pionie jak i w poziomie
zróżnicowanie w pionie - Na rynku pojawiają się coraz liczniejsze czasopisma o jasno sprecyzowanym profilu, świadomie skierowane do określonego, wąskiego kręgu odbiorców.
zróżnicowanie w poziomie - W obrębie tej samej kategorii czasopism powstają zarówno pisma ekskluzywne jak i skierowane do przeciętnych odbiorców (różnią się ceną, objętością, jakością papieru, grafiką, etc.). Dobrym przykładem jest prasa kobieca - z jednej strony „Twój Styl”, z drugiej np. „Pani domu”. Mamy więc czasopisma z „górnej”, „średniej” i „niskiej” półki. czasopisma charakteryzują się wzmożonym udziałem reklam - których liczba jest praktycznie nieograniczona (istnieją czasopisma w 100 % zawierające reklamy, tymczasem w dziennikach liczba reklam nie przekracza 1/3 objętości pisma).
charakterystyczny dla czasopism jest także bardzo duży udział kapitału zagranicznego, który:
przejmuje większość akcji w spółce będącej wydawcą tytułu
wprowadza na rynek prasowy tzw. kalkę - tzn. odpowiednik czasopisma wydawanego już w innym kraju
wydaje polskojęzyczną wersję zagranicznego periodyku, np. „Playboy”, „Hustler”
dla rynku czasopism od 1995 charakterystyczna jest także koncentracja kapitałowa przejawiająca się powstawaniem koncernów (Infor, Prószyński i ska), wydających po kilkanaście czasopism.
Zgodnie z definicją normatywną (Prawo prasowe - ustawa z 1984 r.) czasopismo to:
„ Druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu a nie rzadziej niż raz w roku.”
Ustawodawca zwraca więc uwagę tylko na jedną cechę wyróżniającą czasopisma - amplitudę periodyczności. Nie wymienia się żadnych innych cech - typu stały tytuł, cena, numer, etc.
Czasopisma można podzielić według kilku kryteriów. Najpewniejsze jest kryterium częstotliwości ukazywania się czasopisma. Ze względu na częstotliwość wyróżniamy:
Tygodniki Dekadówki - to tylko ciekawostka z czasów PRL-u. Dekadówki były pismami wydawanymi co 10 dni, najczęściej były to pisemka zakładowe.
Dwutygodniki
Miesięczniki
Kwartalniki
Półroczniki
Roczniki
Istnieje pewien związek między częstotliwością ukazywania się danego pisma, a jego kręgiem odbiorców, oraz treścią. Im pismo ukazuje się częściej, tym zazwyczaj ma bardziej uniwersalny profil, nieograniczony krąg odbiorców (tzn. sięga po nie wielu ludzi - nie tylko wąska grupa hobbystów), i duży nakład. Reguła ta działa też w drugą stronę - im pismo ukazuje się rzadziej, tym bardziej jego profil jest określony, krąg odbiorców ograniczony i relatywnie mały nakład.

(…)

… i „potoczniejszy”. Wiele magazynów ma dotrzeć bowiem do przeciętnego czytelnika (musi rozumieć). Magazyny charakteryzują się wysokim stopniem ilustracyjności (zdjęcia, fotoreportaże - jako forma wypowiedzi dziennikarskiej). Charakterystyczny jest dynamiczny sposób redagowania magazynu. Magazyny cechują się „poszatkowaniem” numeru - stałą strukturą uporządkowania informacji - Kraj, Świat, Felieton, etc. Duże znaczenie w magazynach ma również okładka / strona tytułowa - która ma zachęcić do zakupu magazynu. Magazyny dzielą się na:
uniwersalne
wyspecjalizowane
Magazyny uniwersalne nie są adresowane do żadnej konkretnej grupy. Wysyp magazynów uniwersalnych notujemy w latach 90-tych („Twój Styl”, „Sukces”, „Uroda”, „Wiedza i Życie”, „Polityka”, „Wprost” - dwa ostatnie są zawieszone między magazynami, a pismami…
… tygodników „Tele Tydzień” - 24 % społecznego zasięgu, „Pani domu” - 23 %, „Przyjaciółka” - 18,5 %, „Życie na gorąco” - 15 %, „Naj” - 14,9 %, „Chwila dla ciebie” - ok. 13 %. Dopiero na siódmym miejscu znajduje się „Wprost” - zaledwie 6,5 %.
Jeszcze gorzej jest wśród miesięczników. Tu rekordy popularności biją : „Claudia” - 15, 9 %, a dalej „Poradnik domowy”, „Olivia”, „Twój Styl”, „Cztery kąty”

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz