W dokumencie został szczegółowo przeanalizowany cały dzień w nauczaniu przedszkolnym, który ma umożliwia realizację celu głównego, jakim jest poznanie Polski. Notatka zawiera takie niezbędne do tego elementy jak: opis celów operacyjnych, metod i środków dydaktycznych zastosowanych w realizacji celów. Kolejnym elementem pracy jest omówienie podstawy programowej wraz z bardzo szczegółowym, chronoligicznym planem dnia, uwzględniającym zarówno zabawy, odpoczynek jak i pracę dydaktyczną.
GRUPA DZIECI: 6-latki
TEMAT DNIA: Polska nasza Ojczyzna.
CEL GÓWNY: przypomnienie zarysu mapy Polski, godła i barw narodowych oraz rozwijanie zainteresowania pięknem i bogactwem naszego kraju.
CELE OPERACYJNE: dziecko potrafi
prawidłowo wykonywać czynności samoobsługowe,
uważnie wysłuchać wiersza, hymnu,
rozpoznać godło, flagę, mapę Polski,
zrozumieć pojęcie naród, czyli wspólny język, terytorium, symbole
rozpoznawać litery i układać zdania z rozsypki literowej,
liczyć w zakresie 10,
dodawać i odejmować w zakresie 10,
orientować się w przestrzeni,
posługiwać się sztućcami,
aktywnie uczestniczyć w czasie zabaw muzyczno - ruchowych,
samodzielnie wykonać pracę plastyczną zachowując estetykę,
łączyć ze sobą różne elementy, tworząc chorągiewkę,
METODY:
czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
percepcyjne: obserwacji i pokazu, przykładu,
słowne: rozmowy, opowiadania, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania.
FORMY: zbiorowa, grupowa, w parach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiersz, pt. „Co to jest Polska?” Cz. Janczarskiego, „Katechizm polskiego dziecka” Wł. Bełza, godło, flaga, hymn narodowy, fizyczna mapa Polski, magnetyczna mapa, mapa świata, kartoniki z nazwami miejscowości, rzek, morza, ilustracje przedstawiające góry, Smoka Wawelskiego, Syrenkę, mewy, cyfry i znaki matematyczne, płyty z nagraniami muzycznymi, sznurek, papier biały i czerwony, patyczki do szaszłyków, klej, nożyczki, kredki.
PODSTAWA PROGRAMOWA:
I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
11. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:
b) społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury.
II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie
6. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
7. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
8. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.
10. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.
IV. Budowanie systemu wartości
3. Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych.
(…)
… o Polsce jako kraju ojczystym,
- przypomnienie jak wygląda godło, barwy ojczyste, jaka jest nazwa stolicy,
największej rzeki, morza,
- nauczyciel odsłania naszkicowane kontury granic Polski z zaznaczoną rzeką Wisłą, miastem Warszawą, Redłem, ale bez podpisów,
- nauczyciel pokazując mapę Polski pyta dzieci, co to jest, co oznaczają linie i punkty na mapie,
- wspólne ustalenie nazwy stolicy, rzeki, morza…
…, gdzie znajdują się góry, gdzie morze, lewa i prawa granica.
6. Zabawa ruchowa „Podróż po Polsce” - „Jedzie pociąg szsz,szsz,szsz, ... od gór do morza, wzdłuż rzeki Wisły” (piosenka „Jedzie pociąg z daleka”).
- przyjechaliśmy do Z-a-k-o-p-a-n-e-g-o (Zakopanego) - zaznaczenie na mapie nazwy i obrazka zimowej stolicy Tatr. Tutaj można uprawiać różne sporty zimowe - zjeżdżać na sankach, wjeżdżać wyciągami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)