Polityka produktu Produktem jest wszystko, co można zaoferować na rynku w celu zwrócenia uwagi, dokonania zakupu, użytkowania czy też konsumpcji i co może zaspokoić pragnienie lub potrzebę . Produkt jest zbiorem korzyści dla konsumenta. Strategia produktu to proces dostosowywania produktu do obecnych oraz przyszłych potrzeb i wymagań odbiorców. Elementami tej strategii są: produkt, marka, opakowanie. Produkt może być rozważany w aspekcie: - Rynkowym - rozpatruje się go z punktu widzenia potrzeb, które ma on zaspokajać, czyli niejako z zewnątrz. - Techniczno - technologicznym - koncentruje się uwagę na wewnętrznej strukturze konstrukcyjnej i technologicznej produktu. Trzy poziomy interpretacji nazwy produktu: - Klasa produktu – ogólna kategoria linii produktu lub usługi. - Typ produktu – specyficzny styl lub model wewnątrz ogólnej kategorii. - Marka przedsiębiorstwa – produkt przedsiębiorstwa mająca określoną markę lub znak firmowy. Linię produktów - grupa produktów powiązanych podobnym sposobem działania, przeznaczeniem, sprzedażą dla tych samych segmentów rynkowych, dostarczanych podobnymi kanałami dystrybucji i posiadaniem cen w podobnych przedziałach cenowych. Wszystkie linie produktów oferowane nabywcy przez producentów składają się na produkt-mix , nazywany także asortymentem produktów . Decyzje podejmowane w ramach asortymentu produktów obejmują jego: Szerokość – liczbę linii produktów Głębokość – liczbę wariantów produktów w obrębie danej linii Spójność – związek pomiędzy poszczególnymi liniami produktów Klasyfikacja produktów w edług kryteriów: - materialności i sposób konsumpcji: dobra nietrwałe, dobra trwałe, usługi. - ostatecznego nabywcy: produkty konsumpcyjne, produkty przemysłowe. - zachowań konsumentów w procesie zakupu: - produkty częstego zakupu: produkty podstawowe, impulsywne, nagłej potrzeby - produkty wybieralne: homogeniczne, heterogeniczne - produkty specjalne - dobra niepostrzegane Struktura produktu: Rdzeń produktu – główna korzyść. Np. dla hotelu jest odpoczynek i spokój. Produkt podstawowy - typowa wersja produktu. Hotel jest budynkiem z pokojami do wynajęcia. Produkt oczekiwany - zbiór oczekiwanych cech i warunków. Czyste łóżko, mydło, ręczniki, szafa na ubrania. Produkt ulepszony - dodatkowe usługi lub korzyści, wyróżniające od oferty konkurencji. Np. telewizor w każdym pokoju, świeże kwiaty itp. Produkt potencjalny - wszelkie ulepszenia i przekształcenia, jakim ostatecznie może podlegać produkt w
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)