Polityka logistyczne wobec dostawców - wykład7

Nasza ocena:

5
Pobrań: 511
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Polityka logistyczne wobec dostawców - wykład7 - strona 1  Polityka logistyczne wobec dostawców - wykład7 - strona 2  Polityka logistyczne wobec dostawców - wykład7 - strona 3

Fragment notatki:


Temat: Polityka logistyczne wobec dostawców Analiza XYZ: logistyk powinien umieć określić jaka będzie jego polityka wobec produktów, w które się zaopatruje. W związku z tym, aby określić tą politykę logistyczną musimy przyporządkować artykuły, w które się zaopatruje do pewnych grup (klas) tych artykułów w stosunku do których będziemy prowadzić ujednoliconą politykę logistyczną. Metodami, które mają tu zastosowanie jest np. analiza ABC, XYZ i macierz portfelowa artykułów zaopatrzenia. ABC jest metodą uniwersalną, może mieć zastosowanie do badania różnorodnych zbiorowości (w zarządzaniu strategicznym analiza klientów, produktów, analiza podatników). XYZ jest metodą typowo logistyczną. Żeby dokonać klasyfikacji artykułów zaopatrzenia wykorzystujemy dwa parametry: 1. regularność zapotrzebowania na określone dobro (zużycia, popytu), 2. dokładność prognozy tego zapotrzebowania. Regularność może być wysoka, średnia lub niska. Aby określić kiedy jest wysoka, bierzemy pod uwagę zapotrzebowanie na okres 1 miesiąca. Jeżeli różnice w wielkość popytu dla 1 miesiąca nie przekraczają 20% w skali miesiąca, zapotrzebowanie jest wysoce regularne (w styczniu potrzebowaliśmy 100 ton, a w lutym 85, różnica

(…)

…, czyli te produkty mają być nam dostarczane wtedy, kiedy ich potrzebujemy, czyli zgodnie z koncepcją just-in-time. Jest to koncepcja zaopatrzenia zsynchronizowanego z produkcją. Jeżeli przeprowadzamy kalkulację kosztów to może się okazać, że pewne produkty należące do grupy AX powinny być sprowadzane just-in-time, co oznacza, że rezygnujemy z funkcji magazynowania tych zapasów w sferze zaopatrzenia. To oznacza intensyfikację funkcji transportu - dostawy są realizowane codziennie lub wielokrotnie w ciągu dnia. Koncepcja just-in-time rozwinęła się w przemyśle samochodowym, ponieważ tam komponenty bywają bardzo kosztowne. Badania przeprowadzane w tym przemyśle samochodowym wskazują, że ze względu na koszty transportu dobrze by było, żeby dostawcy znajdowali się w promieniu 50 km od odbiorcy (w szczególnie sprzyjających warunkach w promieniu do 100 km). Im większa odległość na jaką ma być realizowany transport, tym większe ryzyko spóźnienia i koszty transportu rosną. W przemyśle samochodowym mamy do czynienia ze strategią dezintegracji pionowej działań, tzn. że przedsiębiorstwa specjalizują się w wąskim zakresie działań. W związku z tym kontrahenci są zlokalizowani blisko siebie (klastry). Podsumowując koncepcję just-in…
… się tu dwa parametry, którymi kierujemy się przy klasyfikacji artykułów zaopatrzenia.
ryzyko zaopatrzenia (duże, małe)
wpływ danego artykułu na wynik finansowy i jakość oferty (duży, mały)
Zarządzanie ryzykiem obejmuje metody ilościowe i analizy jakościowe ryzyka zaopatrzenia. Do oceny ryzyka zaopatrzenia możemy posłużyć się kryterium stopnia koncentracji sektora dostawców. Sektory dzielimy na dwa typy…
… (dyscyplinujące).
działania odwetowe/dyscyplinujące - reakcja na działania ze strony przedsiębiorstw, które mają na celu monopolizację
Walka konkurencyjna w sektorach skoncentrowanych (tzn. niewiele firm dzieli między siebie cały rynek) - opłaca się najbardziej tym kilku firmom współpracować ze sobą, tłumaczy to teoria gier. Dlatego będzie dochodziło do zmowy przedsiębiorstw. Im większy stopień skoncentrowania…
… na tablicy]
firma nasz dominujemy nad dostawcami
równowaga
dostawcy nad nami dominują
Czym się kierować przy ocenie siły przetargowej?
- stopień koncentracji sektora (im większy, tym większa siła przetargowa)
- groźba integracji pionowej działań - związana jest z koncepcją tworzenia łańcucha wartości, która odnosi się do wszelkich działań, które są podejmowane i logicznie po sobie następują, żeby gotowy wyrób dostarczyć finalnemu odbiorcy (np. jeśli chcemy dostarczyć gotowe auto, to trzeba najpierw metal wydobyć, potem przetopić itd.). Łańcuch wartości - następujące po sobie działania, które muszą być spełnione, żeby dostarczyć wyrób finalnemu odbiorcy. Gdy my montujemy samochód, to my obsługujemy ten fragment łańcucha (czyli montaż), a nasi dostawcy dostarczają nam części np. silnik. Jeśli zagrozimy…
… dominacji:
ilość dostawców - zmniejszać czy zwiększać? [przywołanie historii o montażu telewizorów, gdy firma kupowała 5000 części i potem sama z nich składała telewizor. Zastosowanie później strategii „modul?outsourcing” czyli zmniejszenie ilości produktów, w które się zaopatrujemy i wymaganie od dostawców, żeby dostarczali nam cale moduły, a nie pojedyncze części]
Ta sama zasada tyczy się dostawców…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz