Pokonywanie barier komunikacyjnych- wykład 2

Nasza ocena:

5
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pokonywanie barier komunikacyjnych- wykład 2 - strona 1 Pokonywanie barier komunikacyjnych- wykład 2 - strona 2

Fragment notatki:

Trening umiejętności przywódczych dr Agata Austen Wykład 2
Pokonywanie barier komunikacyjnych - techniki dla nadawcy:
sprzężenie zwrotne - zadawanie pytań umożliwia zwrócenie się o wyjaśnienia i wyrażanie opinii które pozwalają nadawcy uzmysłowić sobie czy został właściwie zrozumiany. Im bardziej skomplikowana jest wiadomość, tym bardziej pożyteczna będzie dwustronna komunikacja
świadomość języka i znaczenia -używanie odpowiednich słów w danym środowisku
zachowanie wiarygodności - nie udawać że jest się ekspertem w dziedzinach na których nie znamy się najlepiej oraz być możliwie dokładnym i uczciwym
wrażliwość na potrzeby odbiorcy - nadawca powinien się wczuwać w punkt widzenia odbiorcy
Pokonywanie barier komunikacyjnych - techniki dla odbiorcy:
rozwijanie umiejętności słuchania - należy słuchać bez przerywania mówiącemu, koncentrować się zarówno na słowach jak i na przekazywanych treściach, zachować cierpliwość, w miarę potrzeby zadawać pytania
wrażliwość na potrzeby nadawcy - wczuwanie się w punkt widzenia nadawcy (empatia)
Techniki dla odbiorcy i nadawcy:
śledzenie losów informacji - sprawdzanie po pewnym czasie czy wiadomość została odebrana i zrozumiana
regulacja przepływu informacji - nadawca lub odbiorca powinien podjąć kroki mające zapobiec ewentualnemu przeładowaniu informacją zrozumienie bogactwa różnych środków przekazu - należy dostosować kanał informacji do kontekstu. Na przykład gdy chcemy czasowo zwolnić podwładnego, powinniśmy tę wiadomość przekazać osobiście, co daje podwładnemu możliwość wyjaśnienia sytuacji i odpowiedzi na pytania. Gdy celem informacji jest poinformowanie o podwyżce płac lub gratulacje, odpowiednią formą będzie forma pisemna, jako obiektywna i dokładna
Style komunikowania się Agresor: rozmowa jest dla ciebie rodzajem pojedynku, który zawsze starasz się wygrać. Jeżeli zajmujesz się czymś co trzeba robić samemu, agresywne podejście może zadziałać na twoją korzyść. Możesz mieć problemy w zawodach wymagających pracy zespołowej. Wojowniczość często wywołuje u innych wycofanie się. Wszystkowiedzący: masz wyrobiony pogląd na wszystko i lubisz aby ostatnie słowo należało do Ciebie. Chętnie zabierasz głos. W sprawach, na których się znasz rozwiązujesz problemy z niesamowitą szybkością i prędkością. Masz dar przekonywania innych. Przymus, aby zawsze mieć na wszystko odpowiedź może przeszkadzać w kontaktach z ludźmi. Możesz być odbierany jako osoba wywyższająca się. Malkontent: Odczuwasz silne emocje, które rzadko wyrażasz w słowach. Prawdopodobnie często zastanawiasz się dlaczego nikt nie rozumie co cię gryzie. Ludzie źle czują się w towarzystwie malkontentów dlatego usilnie starają się sprawić aby poczuli się lepie np. pocieszając ich. Zmienne nastroje sprawiają, że ludzie unikają takich osób i praktycznie nikt nie chciałby malkontenta za szefa. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz