To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie potrzeby i diagnozowanie potrzeb kulturalno-oświatowych. Pojęcie „potrzeba " zostało przeniesione do humanistyki z nauk przyrod niczych i ekonomicznych. Spośród nauk humanistycznych pierwsze posługiwały się nim psychologia i socjologia. W ostatnich zaś dziesiątkach lat termin ten zadomowił się także w naukach o wychowaniu, w tym również w teorii pracy kulturalno-oświatowej. Termin „potrzeba" bywa różnie definiowany. Jedni z psychologów rozumieją przez niego „brak czegoś, wprowadzający organizm w niepożądany stan i stanowiący zwykle motyw do działania w kierunku odpowiedniej zmiany tego stanu, czyli zaspokojenia potrzeby" 1 . Drudzy traktują potrzeby jako „właś ciwości osobowości człowieka mające charakter wymagań, bez spełnienia których osobowość nie może prawidłowo funkcjonować, rozwijać się, tworzyć, nie może egzystować" (...) 2 . Pedagogowie natomiast, idąc za przykładem psy chologów, pojmują potrzebę jako „stan, w którym jednostka odczuwa chęć zaspokojenia jakiegoś braku, np. w zapewnieniu sobie warunków życia, utrzymania gatunku, osiągnięciu pozycji społecznej i in. (...)" 3 . Z wszystkich tych, niemal identycznie brzmiących definicji wynika, że po trzeby to określone braki lub stany wywołujące dwojaką aktywność: psychicz ną (przeżycie) i rzeczową (dążenie do przedmiotowego zaspokojenia). Diagnozowanie Termin „diagnoza" pierwotnie wiązany był głównie z naukami medycz nymi i przyrodniczymi. Jeszcze w opracowanym stosunkowo niedawno Słow niku języka polskiego czytamy, że diagnoza to „rozpoznanie choroby na podstawie analizy stanu chorego, uzyskanej za pomocą dostępnych metod badania" 14 . Oprócz nauk o zdrowiu pojęciem tym zaczęły w ostatnich latach po sługiwać się: psychologia, mówiąca o diagnozie psychologicznej, i socjologia, operująca pojęciem „diagnozy społecznej". Przez diagnozę psychologiczną rozumieć zaczęto „rozpoznawanie za pomocą technik i metod psychologicznych cech osobowości, właściwości psychicznych, odchyleń od normy w zakresie intelektualnym i emocjonalnym". Dla odmiany przez „diagnozę społeczną" rozumie się „określenie cech współcześnie zachodzących zjawisk społecznych na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych i ich analizy". Pojęciem tym posługują się także nauki techniczne, na których obszarze funkcjonuje termin „diagnostyka techniczna" polegająca na „określaniu stanu techniczne go danego urządzenia". Coraz częściej mówi się o diagnozie i diagnozowaniu także w pedagogice. Wspomniał o niej Janusz Korczak 15 . O problemie diag nozy w pedagogice pisał także Saturnin Racinowski, proponując stosowanie jej przy ocenie uczniów 16 . W parze z tymi głosami pojawiać się zaczęły w pedago gice badania diagnostyczne mające na celu rozpoznanie określonych stanów
(…)
… werbalizacja potrzeb u znacznej części naszego społeczeństwa, wskutek czego tylko część jego członków jest w stanie określić je w sposób jasny i jednoznaczny. W dodatku, nie tylko w badaniach ankietowych respondenci są skłonni udzielać, niejednokrotnie bez głębszej refleksji, informacji powierzchownych, przypadkowych, trudno w tych warunkach z ich wypowiedzi dowiedzieć się o potrzebach rzeczywiście…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)