To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie postępowania administracyjnego
Mówiąc o postępowaniu administracyjnym mamy na myśli jedynie administracyjne prawo procesowe czyli procedurę administracyjną.
Postępowanie administracyjne - zespoły przepisów , które:
normują tryb powstawania zewnętrznych indywidualnych aktów administracyjnych ustalających lub tworzących pewne uprawnienia (np. pozwolenie wodnoprawne) czy obowiązki (np. nakaz sanitarny)
regulują przymusowe wykonanie indywidualnych aktów administracyjnych lub obowiązków wynikających wprost z ustawy lub z innego aktu normatywnego (np. obowiązek poddania się szczepieniom ochronnym)
Przepisy o postępowaniu administracyjnym tworzą odrębny układ prawny. Normy prawa procesowego mają charakter wtórny wobec norm prawa materialnego - służą jego realizacji.
W istocie każdemu działowi prawa materialnego musi odpowiadać jakaś procedura, wykonanie norm prawa materialnego musi być zorganizowane. Norma generalna wskazuje jedynie ogólną regułę postępowania. Nie może ona przewidzieć, jak ułoży się konkretna sytuacja → np. prawo wywłaszczeniowe określa ogólnie zasady i tryb wywłaszczenia, natomiast jaka nieruchomość, na jakich warunkach, za jak wysokim odszkodowaniem - to już określi decyzja administracyjna. Stosowanie norm prawnych wymaga wydawania aktów administracyjnych , w których - po ustaleniu stanu faktycznego - zastosuje się odpowiednią normę prawną. Dotyczy to stosowania norm prawa administracyjnego, ale każda dziedzina prawa wymaga jakiejś procedury. Podmioty postępowania administracyjnego:
- pozostają w określonych stosunkach prawnych
- są podmiotami administracyjnoprawnych stosunków proceduralnych → mają określone prawa i obowiązki wynikające z przepisów proceduralnych, a nie tylko uprawnienia i obowiązki materialnoprawne
Akty procesowe mają charakter względny - są zdeterminowane celem procesu. Proces administracyjny służy wydaniu decyzji administracyjnej. Treścią decyzji jest natomiast uregulowanie konkretnej sprawy , ustalenie i realizacja norm prawa materialnego. W toku procesu wydaje się również postanowienia , które nie służą realizacji norm prawa materialnego i mają znaczenie jedynie wewnątrz procesu. Odmienny charakter mają jedynie postanowienia wydane w ramach tzw. policji sesyjnej (np. postanowienie o ukaraniu świadka grzywną) oraz niektóre inne postanowienia, jak np. postanowienie o zatwierdzeniu ugody administracyjnej. Swoistość norm proceduralnych → konsekwencje prawne ich naruszenia. Normy prawa materialnego obwarowane są sankcjami. Zaś przy normach proceduralnych nacisk położony jest na gwarancje prawne - swoistą sankcją jest nieprawidłowość (wadliwość) lub nieważność czynności naruszających normy proceduralne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)