To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy zarządzania Wykład 4
KIEROWANIE LUDŹMI W ORGANIZACJI (motywowanie, przywództwo)
1) Główne koncepcje psychologiczne człowieka i ich wykorzystanie w zarządzaniu
2) Podejście do motywowania
3) Teorie motywacji
4) Style kierowania
Motywowanie → organizowanie → przywództwo
Kierowanie - skłonić ludzi do tego żeby chcieli wykonać to co kierownik zaplanował. Sfera tego zarządzania nazywany jest miękkim obszarem, bo nie można się tego nauczyć bo ludzie są nieprzewidywalni. Najmniej rozwinięty teoretycznie i trudny w praktyce.
ad. 1) Główne koncepcje psychologiczne człowieka
(1) Koncepcja człowieka psychodynamiczna (człowieka nieświadomego) - zachowania człowieka są funkcją sił wewnętrznych człowieka, nieuświadomionych przez niego i sił nad którymi on nie panuje (popędy)
(2) Koncepcja behawioralna (człowieka bez świadomości) - siłą sprawczą zachowań człowieka nie są popędy ale środowisko (otoczenie), instrumenty kształtowania zachowań - nagrody i kary
(3) Koncepcja poznawcza (człowieka świadomego) - człowiek panem swoich zachowań i rozumie dlaczego tak a nie inaczej się zachowuje, o zachowaniach człowieka decyduje struktura jego potrzeb i ich natężenie, postępuje racjonalnie
ad 2) Podejścia do motywowania
(1) Podejście tradycyjne (klasyczne) - dla większości ludzi praca jest czymś nieprzyjemnym. Dochód pieniężny (płaca) jest dla pracowników ważniejsza niż charakter i warunki samej pracy.
(2) Podejście od strony stosunków międzyludzkich - ludzie chcą czuć się użyteczni i ważni. Pragną przynależności i uznania. Potrzeby społeczne są ważniejsze dla motywacji niż pieniądz.
(3) Podejście od strony zasobów ludzkich - pracownicy mają potrzebę autentycznego uczestnictwa w realizacji ważnych celów, które wspólnie ustalili. Większość ludzi zachowuje się w sposób odpowiedzialny i nie wymaga kierowania oraz kontroli. Zadaniem kierownictwa jest zachęcanie do współuczestnictwa i tworzenie warunków umożliwiających pełne wykorzystanie zdolności i chęci do działania pracowników. Koncepcje te zależą od przedsiębiorstwa i grupy ludzi w nim. Wszystko zależy od ludzi, wykształcenia, aspiracji
Ad 3)Główne teorie motywacji (co wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje zachowania ludzi)
(1) Teorie treści - teorie poszukują odpowiedzi na pytanie „jakie czynniki motywują ludzi do pracy?”. O zachowaniach pracowników decyduje struktura i natężenie ich potrzeb. Działania są podejmowane dla częściowej lub całkowitej redukcji tych potrzeb.(teoria człowieka świadomy)
(2) Teorie procesu (oczekiwań) - tłumaczą w jaki sposób ukierunkowuje się zachowanie ludzi. Wyjaśnia dlaczego ludzie wybierają pewne warianty zachowań dla zaspokojenia swoich potrzeb i jak oceniają swoje zadowolenie po zrealizowanym działaniu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)