Podstawy zarządzania- skrypt

Nasza ocena:

3
Pobrań: 693
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy zarządzania- skrypt - strona 1 Podstawy zarządzania- skrypt - strona 2 Podstawy zarządzania- skrypt - strona 3

Fragment notatki:

Zarządzanie
Termin zarządzanie odnosi się do procesu doprowadzenia do wykonania określonych rzeczy, sprawnie i skutecznie, wspólnie z innymi ludźmi i poprzez nich.
W ujęciu tradycyjnym wyodrębnia się pięć funkcji (składowych) zarządzania, tj.: planowanie, organizowanie, prowadzenie polityki kadrowej, kierowanie ludźmi, kontrolowanie.
Planowanie polega na określaniu celów i dróg ich osiągnięcia (jakie rezultaty powinny być uzyskane, w jaki sposób i kto ma to wykonać). Planowanie dotyczy całej organizacji, a także poszczególnych jej części. Zakłada gromadzenie informacji o zasobach, potrzebach, szansach, prognozowanie wyników działania i wybór wariantu najbardziej odpowiedniego. Kierownicy odpowiedzialni są za planowanie zadań i pracy swoich komórek. W zależności od szczebla kierowania stosują różne horyzonty czasowe planowania i różne techniki. Zakres i formy planowania zależą od wielu czynników: charakteru rynków, na których działa organizacja, jej wielkości, umiejętności kadry kierowniczej itp.
Organizowanie polega na tworzeniu struktur organizacyjnych, które są optymalne z punktu widzenia celów organizacji, a więc na grupowaniu czynności, zadań i pracowników, tworzeniu stanowisk roboczych, komórek organizacyjnych, trwałych form współpracy, kanałów przepływu informacji, delegowaniu i rozgraniczaniu uprawnień itp. W zakres organizowania wchodzi także określanie regulaminów i procedur organizacyjnych, ukierunkowujących rutynowe działania członków organizacji.
Zabezpieczenie kadr. Zadaniem menedżera jest zatrudnienie w organizacji właściwych ludzi i przydzielenie im zadań odpowiednich do ich kwalifikacji i motywacji. Zabezpieczenie kadr polega również na utrzymaniu i rozwoju zasobów ludzkich, a więc rozwijaniu kwalifikacji pracowników, właściwym ocenianiu wyników pracy, budowaniu sprzyjającej atmosfery itp. Działania te podejmowane są po to, aby z organizacji nie odchodzili ludzie, na których organizacji zależy.
Kierowanie ludźmi. Istotą kierowania jest oddziaływanie na pracowników w celu skłonienia ich, aby podążali za celami organizacji, a więc pracowali wydajnie i sprawnie realizowali swoje zadania. Wyróżniamy trzy wymiary kierowania - motywowanie pracowników, przywództwo i komunikowanie treści niezbędnych dla należytego wykonywania zadań.
Kontrolowanie to zespół działań mających na celu upewnienie się, że organizacja funkcjonuje zgodnie z wyznaczonymi celami. Obejmuje ono ludzi, zasoby materialne, informacyjne i finansowe. Polega, mówiąc najkrócej, na:
• określeniu miar efektywności działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli;
• pomiarze efektywności tych działań i wykorzystania zasobów;
• sformułowaniu wniosków i podjęciu ewentualnych działań korygujących

(…)

sytuacji decyzyjnych (od nich zależy skuteczność decyzji):
- sytuacja pewna- wielokrotnie w niej byliśmy, - syt przewidywalna- w której do tej pory nie byliśmy, ale możemy przewidzieć na zasadzie analogii z podobnymi, - syt nieprzewidywalna, nie ma odniesienia do naszych dotychczasowych doświadczeń.
PODEJMOWANIE DECYZJI
Twój sukces jako menedżera sprowadza się do umiejętności podejmowania decyzji. Mądre…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz