Zarządzanie
Termin zarządzanie odnosi się do procesu doprowadzenia do wykonania określonych rzeczy, sprawnie i skutecznie, wspólnie z innymi ludźmi i poprzez nich.
W ujęciu tradycyjnym wyodrębnia się pięć funkcji (składowych) zarządzania, tj.: planowanie, organizowanie, prowadzenie polityki kadrowej, kierowanie ludźmi, kontrolowanie.
Planowanie polega na określaniu celów i dróg ich osiągnięcia (jakie rezultaty powinny być uzyskane, w jaki sposób i kto ma to wykonać). Planowanie dotyczy całej organizacji, a także poszczególnych jej części. Zakłada gromadzenie informacji o zasobach, potrzebach, szansach, prognozowanie wyników działania i wybór wariantu najbardziej odpowiedniego. Kierownicy odpowiedzialni są za planowanie zadań i pracy swoich komórek. W zależności od szczebla kierowania stosują różne horyzonty czasowe planowania i różne techniki. Zakres i formy planowania zależą od wielu czynników: charakteru rynków, na których działa organizacja, jej wielkości, umiejętności kadry kierowniczej itp.
Organizowanie polega na tworzeniu struktur organizacyjnych, które są optymalne z punktu widzenia celów organizacji, a więc na grupowaniu czynności, zadań i pracowników, tworzeniu stanowisk roboczych, komórek organizacyjnych, trwałych form współpracy, kanałów przepływu informacji, delegowaniu i rozgraniczaniu uprawnień itp. W zakres organizowania wchodzi także określanie regulaminów i procedur organizacyjnych, ukierunkowujących rutynowe działania członków organizacji.
Zabezpieczenie kadr. Zadaniem menedżera jest zatrudnienie w organizacji właściwych ludzi i przydzielenie im zadań odpowiednich do ich kwalifikacji i motywacji. Zabezpieczenie kadr polega również na utrzymaniu i rozwoju zasobów ludzkich, a więc rozwijaniu kwalifikacji pracowników, właściwym ocenianiu wyników pracy, budowaniu sprzyjającej atmosfery itp. Działania te podejmowane są po to, aby z organizacji nie odchodzili ludzie, na których organizacji zależy.
Kierowanie ludźmi. Istotą kierowania jest oddziaływanie na pracowników w celu skłonienia ich, aby podążali za celami organizacji, a więc pracowali wydajnie i sprawnie realizowali swoje zadania. Wyróżniamy trzy wymiary kierowania - motywowanie pracowników, przywództwo i komunikowanie treści niezbędnych dla należytego wykonywania zadań.
Kontrolowanie to zespół działań mających na celu upewnienie się, że organizacja funkcjonuje zgodnie z wyznaczonymi celami. Obejmuje ono ludzi, zasoby materialne, informacyjne i finansowe. Polega, mówiąc najkrócej, na:
• określeniu miar efektywności działań pracowników i wykorzystywania zasobów podlegających kontroli;
• pomiarze efektywności tych działań i wykorzystania zasobów;
• sformułowaniu wniosków i podjęciu ewentualnych działań korygujących
(…)
… sytuacji decyzyjnych (od nich zależy skuteczność decyzji):
- sytuacja pewna- wielokrotnie w niej byliśmy, - syt przewidywalna- w której do tej pory nie byliśmy, ale możemy przewidzieć na zasadzie analogii z podobnymi, - syt nieprzewidywalna, nie ma odniesienia do naszych dotychczasowych doświadczeń.
PODEJMOWANIE DECYZJI
Twój sukces jako menedżera sprowadza się do umiejętności podejmowania decyzji. Mądre…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)