Podstawy warsztatu dziennikarskiego- powtórzenie przed kolokwium końcowym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy warsztatu dziennikarskiego- powtórzenie przed kolokwium końcowym - strona 1 Podstawy warsztatu dziennikarskiego- powtórzenie przed kolokwium końcowym - strona 2

Fragment notatki:

Tytuł- nie w cudzysłowie, brak kropki na końcu. Znak zapytania obnaża braki warsztatowe dziennikarza.
- krótki, jasny, zrozumiały, ma oddawać zawartość tekstu.
- skróty w tytule- organizacji, które są powszechnie znane, np. ZUS, PKO, PZU, PKP.
Cele tytułu:
- informuje, o czym będzie tekst,
- zachęca do przeczytania,
- w tytułach nie piszemy kropek.
Dwa występujące po sobie kolejno zdania nie mogą zaczynać się od „naj- przymiotników”.
Godziny piszemy np. godz. 19 lub 19.00 (nie: 19:00)
Nigdy nie pisać „w dzisiejszym porannym głosowaniu” (nie pisać „dzisiejszy dzień”)
Nigdy nie spada się w dół!
Lead- pierwsze zdanie zakończone kropką. Drugie nie
Rodzaje leadów:
- cytat,
- streszczający,
- pojedynczy,
- pytający,
- opisowy,
- dramatyczny.
Leady powinny być odciążone od zbędnych informacji. Wszystko inne powinno być w środku.
Tytuł i lead mają się uzupełniać, czytamy je zawsze razem.
Tytuł nie może być taki sam jak lead.
Można zmienić szyk zdań, ale ważny, by zachować ich pierwotny kształt.
Tekstu w cudzysłowie nie można zmieniać, z myślnikiem- można zmienić, jeśli nie zmienia się sens. (przy cytatach)
Należy zachować spójność czasów gramatycznych.
Przed imiesłowem zawsze stawiamy przecinek.
„Papież” w pismach zwykłych piszemy z małej litery.
W informacjach/ fleshach/ newsach nie musimy koniecznie używać dat.
Najważniejsze informacje umieszczamy na początku lub na końcu zdania!
Informacje sprawdzamy co najmniej w dwóch źródłach.
Nie pisze się „doszło do spotkania”, tylko po prostu- „spotkali się”.
Nie wolno mieszać informacji z komentarzem.
Nie pisać na przestrzeni lat, bo lata nie mają przestrzeni!
Nie ma śród tytułu pod leadem.
Background- na końcu.
Lead- ma być krótki, mocny, zachęcający, atrakcyjny.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz