Fragment notatki:
Podstawy prawa â wykÅad
PRAWO ADMINISTRACYJNE
str. 1 Prawo administracyjne
Administracja â to wszystko to co nie jest ustawodawstwem ani sprawowaniem wymiaru sprawiedliwoÅci Prawo administracyjne â to zespóŠnorm regulujÄ
cych : - strukturÄ i kompetencje organów administracji publicznej - stosunki prawne powstaÅe w wyniku dziaÅalnoÅci tych organów Administracja publiczna â skÅada siÄ z dwóch pionów: rzÄ
dowej i samorzÄ
dowej. Stopnie samorzÄ
dów â gmina powiad województwo. Zarówno administracjÄ rzÄ
dowÄ
jaki i samorzÄ
dowÄ
można podzielid wg różnych kryteriów: - ze wzglÄdu na skÅad organu : kolegialne i jednoosobowe. Kolegialne to takie z której skÅadajÄ
siÄ z wiÄkszej liczby osób a decyzje administracyjne w ich ramach podejmowane sÄ
w drodze uchwaÅy zapadajÄ
cej wiÄkszoÅciÄ
gÅosów. Jednoosobowe skÅadajÄ
siÄ z jednej osoby która podejmuje decyzje samodzielnie. - ze wzglÄdu na zasiÄg terytorialny organu : centralne i terenowe. Centralne to takie które swoim zasiÄgiem dziaÅalnoÅci obejmujÄ
caÅy kraj (RM, GÅówny UrzÄ
d Statystyczny), terenowe natomiast to takie których kompetencje do dziaÅania może byd realizowana tylko na pewnym wycinku kraju (wojewoda). - organy o kompetencji ogólnej oraz szczególnej : ogólnej â zajmujÄ
siÄ zarzÄ
dzaniem wiÄkszoÅciÄ
albo przynajmniej wiÄkszÄ
iloÅciÄ
dziedzin życia, szczególnej â jednÄ
tylko dziedzinÄ
życia paostwowego. W pierwszej grupie miesci siÄ np. premier w drugiej minister którego kompetencja jest zawsze zawÄżona do okreÅlonej kompetencji sprawy. Stosunek administracyjnoprawny : to stosunek spoÅeczny regulowany przepisami prawa administracyjnego. Ma trzy cechy szczególne: - jednÄ
stronÄ
stosunku administracyjnoprawnego jest zawsze organ administracji publicznej wyposażony w uprawnienia wÅadcze czyli tzw. imperium. Oznacza to że organ administracji publicznej jako strona stosunku administracyjno prawnego uprawniony jest do rozstrzygniÄcia w przedmiocie tego stosunku administracyjnego. Organ administracji jest zarazem âsÄdziÄ
â i stronÄ
w tej samej sprawie, to z oczywistych wzglÄdów powoduje nierównoÅd stosunku administracyjnoprawnego który charakteryzuje siÄ relacjÄ
podporzÄ
dkowania - przedmiotem stosunku administracyjnoprawnego sÄ
wyÅÄ
cznie sprawy które należÄ
do kompetencji organów administracji paostwowej - stosunki administracyjnoprawne najczÄÅciej powstajÄ
z mocy aktów administracyjnych
(…)
… jest
uregulowane przez kodeks postępowania administracyjnego (1960 r.). Cechą charakterystyczną jest
to że może zostad wszczęte zarówno z urzędu tj. z własnej inicjatywy organu administracji jak i z
inicjatywy strony zainteresowanej rozstrzygnięciem jej sprawy (na wniosek strony). To istotna
odmiennośd w stosunku do postępowania sądowego które może zostad wszczęte wyłącznie na
wniosek strony. Pierwszą czynnością…
…
kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z którym w pierwszej instancji załatwienie sprawy
powinno nastąpid w terminie 2 miesięcy od jej wpłynięcia a w drugiej instancji w terminie 1 miesiąca
od wpłynięcia sprawy. Ta różnica w czasie załatwienia sprawy wiąże się z różnym zakresem
obowiązków które spoczywają na organie pierwszej instancji oraz na organie drugiej instancji.
Postępowanie przed organem…
… uzasadnienia decyzji administracyjnej z tym że w
pewnych wypadkach przepisy kodeksu postępowania administracyjnego czy też innych
szczegółowych ustaw mogą zwalniad organ administracji z powinności sporządzenia
uzasadnienia
Decyzja administracyjna służy wyłącznie załatwieniu spraw co do meritum (istoty), czyli
rozstrzygnięciu o zasadniczym nurcie postępowania. (Jeżeli zatem postępowanie toczy się w
przedmiocie…
… składają się z jednej osoby która podejmuje decyzje
samodzielnie.
- ze względu na zasięg terytorialny organu : centralne i terenowe. Centralne to takie które swoim
zasięgiem działalności obejmują cały kraj (RM, Główny Urząd Statystyczny), terenowe natomiast to
takie których kompetencje do działania może byd realizowana tylko na pewnym wycinku kraju
(wojewoda).
- organy o kompetencji ogólnej…
… do wszechstronnego wyjaśnienia okoliczności sprawy chodzi tu zwłaszcza o
dowody z zeznao świadków oraz z opinii biegłego. Specyfiką postępowania administracyjnego jest
Paweł Czudecki
Podstawy prawa – wykład
PRAWO ADMINISTRACYJNE
str. 3
również to że co do zasady w tym postępowaniu nie prowadzi się rozprawy. Decyzja administracyjna
co do zasady jest wydawana na posiedzeniu niejawnym – czyli na posiedzeniu…
… jest zaskarżalna tzn. przysługuje od niej środek odwoławczy określany przez
ustawę jako odwołanie. Odwołanie wnosi się w terminie 14nastu dni liczonym od wydania decyzji
Paweł Czudecki
Podstawy prawa – wykład
str. 4
PRAWO ADMINISTRACYJNE
administracyjnej, a w wypadku gdy zapadła na posiedzeniu niejawnym, liczonym od dnia jej
doręczenia stronie.
Decyzja drugoinstancyjna staje się ostateczna z chwilą jej ogłoszenia…
… zażalenia wynosi 7 dni.
Ostateczna decyzja administracyjna podlega kontroli sądowej, niezależnie od tego czy ostatecznośd
uzyskała decyzja w pierwszej czy w drugiej instancji. Kontrolę tę sprawuje pion sądownictwa
administracyjnego tzn. w pierwszej instancji wojewódzkie sądy administracyjne a w drugiej naczelny
sąd administracyjny. To postępowanie sądowoadminitracyjne może wszcząd strona niezadowolona…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)