podstawy pracy opiekuńczo-wych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 2275
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
podstawy pracy opiekuńczo-wych - strona 1

Fragment notatki:

Poruszone kwestie to: rodzaje niedostosowania społecznego, rodzaje pomocy, reguły działania, praca opiekuńczo- wychowawcza z dzieckiem, uczniem zagrożonym uzależnieniem.

Podstawy pracy opiekuńczo- wychowawczej
Wykład 13.01.2008
Dwa rodzaje niedostosowania społecznego
zachowanie związane z depresją
zachowanie demonstracyjno-bojowe
Ad1.
Dzieci żyją jakby we własnym świecie są zamknięte w sobie, ostrożne, czujne, trzymają się z daleka od innych są skryte i nieprzyjazne. Wydaje się iż ciągle podejrzewają otoczenie o działanie przeciw nim. Zachowania ich przejawiają się brakiem zaufania do innych do obcych ludzi, nowych sytuacji, przejawiają się duże ostrożności w podejmowaniu trudnych konkretnych decyzji wymagających pokonania trudnych sytuacji
Ad2.
Wyraźne przejawy agresji, postawa skłonna do gniewu, wrogie nastawienie do dorosłych i dzieci. Reakcje tych dzieci są gwałtowne i ostre. Dzieci takie chcą cały czas być obiektem zainteresowania, młodzież najczęściej jest arogancka, bezczelna, skłonna do intryg i agresji. Reakcja na dezaprobatę lub odrzucenie ich może wyrazić się agresywną postawą w momencie zwrócenia uwagi lub odmówieniem wypełnienia polecenia
Rodzaje pomocy
1.organizacja środowiska zewnętrznego
2. wykazywanie zrozumienia, cierpliwości i tolerancji 3. wprowadzanie porządku i rutyny 4. dzieciom można pomóc ograniczając bodźce ( gdy odrabia lekcje- by miało ciszę)
5. mówienie w sposób jasny i wyraźny
6. interwencja w sytuacjach konfliktowych
7. dostosowanie tempa pracy do możliwości psychofizycznych dziecka
8. zapewnienie specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej ( gdy ma problemy w nauce)
9. dawanie szansy wypowiedzenia się
10. pobudzanie aktywności i zainteresowań dziecka, angażowanie konkretne działania
11. podsuwanie rozwiązań alternatywnych
Reguły działania
podawanie następnych poleceń po upewnieniu się, że poprzednie zostało wykonane
2. określenie zrozumiałych zasad pracy oraz oceniania przed rozpoczęciem zadania
3. wykonywanie przez nauczyciela jednej czynności w jednym czasie
4. zauważanie pozytywnych zachowań dziecka, chwalenie dobrym słowem, uśmiechem
5. pilnowanie by na ławce nie było żadnych niepotrzebnych rzeczy, które mogą rozpraszać uwagę
6. pilnowanie by dziecko zadawało tylko pytania dotyczące bieżącej lekcji
7. stwarzanie takiej atmosfery aby dziecko wiedziało, że to co się mówi i jakie wydaje polecenia jest ważne
8. reagowanie na zachowanie ucznia pamiętając, że odpowiada on za skutki swojego zachowania.
Wg Łobodzkiego Głównym zadaniem nauczycieli jest doprowadzenie procesów emocjonalnych dziecka do względnej równowagi. Chodzi o to aby uczniów nadmiernie ruchliwych doprowadzić do tego by z jednej strony zmniejszyć nieco stopień owej nadruchliwości a z drugiej organizować możliwie najwięcej takich form pracy jak uczenie się przez działanie u uczniów takich należy wytworzyć przyzwyczajenie działania mniej gwałtownego w sytuacjach wymagających ciszy i spokoju np. w czasie lekcji.

(…)

… lubiana taka, która zapewnia poczucie bezpieczeństwa akceptacji, daje możliwości rozwoju i jest źródłem sukcesu. Szczególną opieką powinny być otoczone dzieci z rodzin rozbitych i z rodzin z problemami alkoholowymi lub uzależnionych od innych substancji psychoaktywnych. Nauczyciel powinien skierować swoją uwagę na dzieci z trudnościami w nauce na dzieci zagubione i o zaniżonej samo opiece.
Uczniowie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz