Podstawy filozofii Galileusza

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy filozofii Galileusza - strona 1 Podstawy filozofii Galileusza - strona 2 Podstawy filozofii Galileusza - strona 3

Fragment notatki:

25. Przedstaw podstawy filozofii Galileusza. Wyjaśnij znaczenie terminu idealizm. Wskaż na odpowiednie przykłady z dziejów myśli filozoficznej. Podstawy filozofii Galileusza, a także wyjasnienie pojecia idealizmu jest już opracowane przez Monikę Gajowy w temacie nr 63 IDEALIZM Idealizm -podstawowa realność to idee czyli świadomość myśli ,natomiast świat materialny jest czymś wtórnym, pochodnym. Gdy głosi się że idee są niezależne od człowieka mamy idealizm obiektywny jeżeli zaś rzeczywistość uzależnia się od umysłu ludzkiego to idealizm subiektywny.(obiektywny-Platon Shelling, Hegel, subiektywny-Berkeley, Fichte) Idealizm - istotę jego stanowi pogląd ze jego obiektywna prawdziwa rzeczywistość stanową idee, byt, rozum Świat materialny jest przejawem ducha. Mianem Idealizmu transcendentalnego określa się stanowisko Kanta wedle którego uchwytujemy rzeczy nie takimi jakie one są same w sobie ale takimi jakie się nam jawią . ŚW. AUGUSTYNT Teoria bytu filozofii Augustyna wychodziła z tych samych przesłanek co Platona , jednak z uwzględnieniem Boga rozumianego na sposób chrześcijański i wyciągnięciem głębszych konsekwencji z faktu przyjęcia wieczności i nieskończoności świata idei. Podobnie jak Platon, Augustyn zakładał istnienie świata idei, który istnieje niezależnie od świata materialnego, jest wieczny, nieskończony i doskonały. Augustyn rozwinął jednak teorię hierarchii idei o ideę Boga. Dla niego podstawową i jedyną istniejącą z własnej mocy ideą był właśnie Bóg. Wszystkie pozostałe idee stawały się emanacjami Boga, które ten tworzy z sobie wiadomych powodów. Idee te Augustyn rozumiał wciąż po platońsku - tzn. były dla niego realnie istniejącymi obiektami, z którymi można się bezpośrednio stykać. Zgodnie z teologią chrześcijańską, Bóg jest jednak też bezpośrednim twórcą świata materialnego. Zmusiło to Augustyna do odrzucenia platońskiej teorii emanacji, zakładającej powstanie świata materialnego na skutek niedoskonałego procesu "odbijania się" doskonałych idei w materii. Ze względu na to, że to Bóg stworzył świat materialny, nie może on być zły z natury ani nazbyt niedoskonały. Teoria emanacji została więc zastąpiona teorią "ciągłego stwarzania" świata materialnego. Wg tej teorii Bóg nie tylko stworzył świat, lecz także ciągle go "napędza". Bez woli Boga nic nie mogłoby istnieć ani chwili i zapadłoby się w nicość. Stąd istnienie świata materialnego jest ciągle odtwarzającym się cudem Bożym. Jak pisał Augustyn - "Bez woli Boga nawet jeden listek nie s pada z drzewa. Wg Augustyna, do odzyskania kontaktu duszy z Bogiem potrzebny jest akt samego Boga, zwany przez niego iluminacją. GEORGE BERKLEY Berkeley zauważył, że tak naprawdę dane są nam tylko dwie rzeczy - same bodźce i wygenerowane na ich podstawie idee. Do samych przedmiotów materialnych nie mamy jednak bezpośredniego dostępu - nie możemy ich sobie bezpośrednio "włożyć do głowy", stąd tak naprawdę nie wiemy, czy istnieją rzeczywiście, czy tylko są naszymi wyobrażeniami. Gdyby ktoś dostarczał nam bodźców niezależnie od przedmiotów, nie moglibyśmy się przekonać, że jest inaczej.

(…)


ATEIZM
Ateizm - to światopogląd ontologicznie przeciwny teizmowi, odrzucający wiarę w istnienie bogów. Do ateistów zalicza się zarówno ludzi odrzucających wiarę w bogów jak i zaprzeczających ich istnieniu. W starożytności epikureizm zawierał elementy ateizmu, ale został wyparty z filozofii greckiej i rzymskiej gdy wpływy zyskało chrześcijaństwo. W czasach oświecenia koncepcja ateizmu powróciła…
…, jest znany jako autor aforyzmu "Bóg umarł" (nie wypowiedział wprost tych słów, lecz użył ich w dialogach bohaterów swoich dzieł). Nietzsche uważał, że chrześcijański teizm był moralnym fundamentem zachodniego świata, a rozbicie tego fundamentu poprzez nowoczesne myślenie (śmierć Boga) wywoła w sposób naturalny nihilizm, czyli brak jakichkolwiek wartości. Nietzsche w pewnym sensie był ateistą, ale niepokoił go ewentualny negatywny wpływu nihilizmu na ludzkość. Wzywał więc do przeglądu i odrzucania starych wartości, i stworzenia nowych na miejsce tych odrzuconych, mając nadzieję, że dzięki temu człowiek stanie się lepszy, uzyska wyższy stan zwany nadczłowiekiem (Übermensch, homo superior).
Termin ateizm (fr. athéisme) pojawił się we Francji w XVI wieku i początkowo oznaczał badaczy świata, krytyków religii…
… od potwierdzania albo zaprzeczania „istnieniu” przedmiotów będących odpowiednikami przedstawień, które postrzega.
Hegel rozróżnił
Sceptycyzm antyczny ( Pyrron, Ajnesidemos) polegający na wątpieniu w rzeczywistośc swiata zewnetrznego, przy jednoczesnej wierze w rzeczywistośc swiata duchowego, w istnienie Boga.
Sceptycyzm nowożytny (pozytywizm, scjentyzm), zasadzajacy się na wierze jedynie w nasze zmysły…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz