PODSTAWOWE ZAKRESY ETYKI BIZNESU. Można wyróżnić kilka za¬kresów - relacji - w których realizuje się moralność w świecie biznesu, których dotyczą regulacje moralne. Należą do nich: wzajemne relacje podmiotów gospodarczych: współwłaścicieli, kontrahentów, konkurentów; • relacje: pracodawcy - pracownicy; • relacja: przedsiębiorcy (firmy) - klienci, odbiorcy ich działalności; • relacja: podmioty gospodarcze - całość społeczeństwa i jego instytucji (pań¬stwowych, samorządowych, prawnych); • relacja: podmioty gospodarcze - środowisko przyrodnicze. Moralne wartościowanie i normowanie dotyczące biznesu można też w pewnym sensie porównać do podobnej procedury stosowanej w odniesieniu do prawa pań¬stwowego. Tutaj ocenie i regulacjom moralnym podlega wszak: a) system prawa, jego określone "zapisy", b) system instytucji prawa i sposób ich działania, c) system penitencjarny, stosowanie restrykcji karnych, stopień ich surowości, tzw. "wymiar sprawiedliwości" (m.in. stosowanie kary śmierci), d) postawy i postępowanie pra¬cowników aparatu sprawiedliwości (ich etyka zawodowa). W obszarze biznesu takim regulacjom i wartościowaniu moralnemu podlegają również: ustrojowe podstawy i założenia działania biznesu, system instytucji, orga¬nizacji i instrumentów tego działania, zachowania ludzi tworzących świat biznesu. SZCZEGÓŁOWE PROBLEMY ETYKI BIZNESU ETOS BIZNESU I JEGO SKŁADNIKI. Pojęcie etyki biznesu jest, jak stwier¬dziliśmy, niezwykle szerokie i "pojemne". Dotyczy różnych grup biznesu, różnych dziedzin i form jego działania. Toteż rozpada się ona na szereg oddzielnych "sub¬dyscyplin"-"subetyk", co znajduje wyraz także w odrębnych kodeksach etycz¬nych oraz określeniach szczegółowych, jak ,.etyka menedżera", "etyka kupiec¬ka", "etyka reklamy" itp. Istnieje wszakże wspólna podstawa i wspólna płaszczyzna, wspólny system war¬tości i wskaźników moralnych, stanowiących trzon całej etyki biznesu. Niekiedy używane też bywa jeszcze szersze pojęcie "etos" biznesu. Etos współcześnie oznacza nie tylko ,,obyczaj", ale całą koncepcję życia i zachowań określonej grupy - jej ideały i cele życiowe, system wartości, wzorce zachowań, moralne i obyczajowe, pewien styl życia. Ów etos biznesu określają zatem: - Wartości, zasady, motywacje i zachowania ściśle moralne (etyczne). Należą tu zwłaszcza takie uniwersalne i podstawowe w całej etyce biznesu kategorie, jak: wolność, sprawiedliwość, prawda, zaufanie, uczciwość, odpowiedzialność, rzetel¬ność, solidność, wiarygodność, dotrzymywanie umów, terminowość, słowność. • Wartości intelektualne, wiedza, wysokie kwalifikacje i kompetencje, sprzyja¬jące osiąganiu sukcesu oraz zapewniające należytą jakość wytworów i usług. • Pokrewne z tym wartości sprawnościowe, wymagające także predyspozycji psychicznych (odporność na stresy, szybkość decyzji, odwaga podejmowania ryzy¬ka, zdolność przewidywania skutków działania itp.).
(…)
… też wiele krytyki i ironicznych uwag (tzw. szpan komórkowym telefonem, drogim samochodem, czy przysłowiowe "białe skarpetki"). Tych elementów etosu nie należy ściśle rozgraniczać. Wszak, np. wiedzę, kom¬petencje też można uznać za wartości moralne. Skromność jest zarówno cnotą mo¬ralną jak i cechą kultury osobistej człowieka oraz jego predyspozycji psychicznych. "Skromnie przyjmować, spokojnie tracić" - mówił Marek Aureliusz. Podobnie ¬umiarkowanie. "Jeśli przekroczyć miarę, rzecz najprzyjemniejsza może stać się najbardziej nieprzyjemna" (Demokryt). Problemy moralne są rozważane kodeksy konstruowane zarówno z uwzględ¬nieniem określonego systemu (lub poszczególnych) wartości i powinności związa¬nych z ich realizacją(np. sprawiedliwości, patriotyzmu, wolności, odpowiedzialno¬ści), jak i uwzględnieniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)