Podstawowe pojęcia z socjologii - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1631
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe pojęcia z socjologii - wykład - strona 1 Podstawowe pojęcia z socjologii - wykład - strona 2 Podstawowe pojęcia z socjologii - wykład - strona 3

Fragment notatki:

GRUPA SPOŁECZNA
Zbiór jednostek, w którym wspólnota pewnych istotnych społecznie cech wyraża się w tożsamości zbiorowej i towarzyszą temu kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz. Inaczej, zbiorowość ludzi, pomiędzy którymi występuje więź obiektywna, subiektywna i behawioralna.
WIĘŹ OBIEKTYWNA poczucie wspólnoty wynikające z podobieństwa sytuacji życiowej: miejsca zamieszkania, zawodu, wieku itp.
WIĘŹ SUBIEKTYWNA poczucie wspólnoty z członkami grupy, do której należymy
WIĘŹ BEHAWIORALNA podobne lub wspólne działania podejmowane przez członków grupy
ODMIANY ZBIOROWOŚCI LUDZKICH:
KATEGORIA STATYSTYCZNA - zbiór jednostek podobnych pod względem jakiejś wybranej cechy i różniących się pod tym względem od innych
KATEGORIA SOCJOLOGICZNA - zbiór ludzi podobnych pod względem istotnej społecznie cechy, która implikuje realne podobieństwo sytuacji życiowej, interesów i szans
KATEGORIA SPOŁECZNA - zbiór ludzi podobnych pod względem jakiejś istotnej społecznie cechy, którzy są świadomi tego podobieństwa i swojej odrębności od innych
STEREOTYP - jednostronny, upraszczający, wyidealizowany obraz własnej zbiorowości (autostereotyp) i równie jednostronna, upraszczająca i negatywna wizja zbiorowości obcych (w skrajnym przypadku traktowanych jako wrogie)
SOLIDARNOŚĆ - życzliwość, gotowość do współpracy, poparcia i niesienia pomocy wobec osób, które obejmujemy kategorią ,,my'': członków naszej grupy czy kategorii społecznej
ŚWIADOMOŚĆ KLASOWA - poczucie wspólnoty interesów z członkami własnej klasy, definicja wrogów zagrażających tym interesom i gotowość do walki o ich realizację
WIĘŹ MORALNA - TREŚĆ I ZASIĘG:
WIĘŹ MORALNA
szczególna relacja powinnościowa zakładająca zaufanie, lojalność i solidarność w stosunku do innych objętych kategorią ,,my''
ZAUFANIE - oczekiwanie korzystnych dla mnie działań partnerów interakcji czy stosunków społecznych
LOJALNOŚĆ - zobowiązanie, aby nie nadużyć zaufania kogoś, kto obdarza mnie zaufaniem
TOŻSAMOŚĆ ZBIOROWA - poczucie wspólnoty i identyfikacja z członkami pewnej zbiorowości wyrażane subiektywnie sformułowaniem ,,my'', któremu towarzyszy świadomość odrębności od osób z zewnątrz, określanych jako ,,oni''
PATOLOGIA WIĘZI MORALNEJ:
ATROFIA WIĘZI MORALNEJ - zanik wiążących powinności wobec innych - skrajne zawężenie kategorii ,,my''.
Trzy przejawy atrofii:
KULTURA CYNIZMU (antyteza zaufania) - rozpowszechniony syndrom nieufności i podejrzliwości, a także instrumentalne traktowanie innych jako obiektów manipulacji


(…)

…) - interakcja to wzajemnie powiązane zachowania jednostek, sekwencja bodźców i reakcji
TEORIA WYMIANY - Bronisław Malinowski - (jej najnowsza odmiana - teoria racjonalnego wyboru) - interakcja to wzajemna wymiana pewnych dóbr czy wartości między partnerami. Modelem myślowym jest tutaj transakcja ekonomiczna, akt kupna i sprzedaży.
Alvin Gouldner - zasada wzajemności jako powszechnie spotykana reguła kulturowa…
… fundamentalnymi właściwościami społeczeństwa nowoczesnego. Stworzyło ono sprzyjające warunki formowania się, mobilizowania i rozwijania ruchów społecznych (8 uwarunkowań):
proces urbanizacji
proces industrializacji
umasowienie edukacji
rozwój nowoczesnych technologii
wzrost niezadowolenia
ideologia aktywistyczna i progresywistyczna
ideologia demokratyczna
pula wolnego czasu i energii
KLASYFIKACJA RUCHÓW…
… ekonomicznych lub politycznych wyraźnie wyodrębnionych segmentów społeczeństwa - klas społecznych, grup zawodowych, etnicznych, rasowych
NOWE RUCHY SPOŁECZNE - ruchy o szerokim, heterogenicznym składzie uczestników, walczących o realizację uniwersalnych, postmaterialistycznych wartości: harmonii z przyrodą, ochrony środowiska, pokoju, emancypacji kobiet, zapewnienia praw mniejszości i grup eksploatowanych…
… syndrom nieufności i podejrzliwości, a także instrumentalne traktowanie innych jako obiektów manipulacji
KULTURA MANIPULACJI (antyteza lojalności) - spotykające się z przyzwoleniem społecznym wykorzystywanie zaufania innych, ich naiwności, posługiwanie się oszustwem i kłamstwem
KULTURA OBOJĘTNOŚCI (antyteza solidarności) - akceptowana społecznie skrajna interesowność, egoizm, indyferentyzm wobec szkód…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz